Vurderes av Datatilsynet i år

Begrepet er mest kjent gjennom russiske Youtube-videoer, men "dashcam"-fenomenet følges også av Datatilsynet.

Foto: Google/Colourbox
Foto: Google/Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvert år blir det påført utallige personskader og skader på kjøretøy på norske veier. Bak disse tallene finner vi også en lang rekke forsikringssaker. Skyld skal fordeles og erstatning skal utbetales.

Vanligvis baserer forsikringsselskapene ansvarsfordelingen på vitnebeskrivelser, bremsespor og andre tekniske spor, men i det siste har de også fått et nytt verktøy: videobevis.

Les også: Mange stikker av etter å ha skadet en annens bil

– Nyttig verktøy

For de uinnvidde er «dashcam» en betegnelse for videoer filmet fra et kjøretøy, hvor kameraet vanligvis er plassert i frontruten eller på dashbordet. Selv om dashcam-bølgen langt fra har nådd Norge i like stor grad som i Russland, er det likevel noen kretser som bruker teknologien mer enn andre, for eksempel tungtransportbransjen.

– Det er ikke så mye i bruk ennå, men i utgangspunktet er det et nyttig verktøy. Overfor politi og forsikringsselskap er det bevis i forbindelse med ulykker. Vi vet for eksempel at det skjer en del selvmord ved at biler kjører inn i lastebiler, og da vil videobevis være nyttig å ha, sier kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-forbund (NLF) til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer