– Kommisjonens foreløpige undersøkelser viser at de tre har handlet i strid med konkurransereglene, skriver konkurransekommissær Margrethe Vestager i et brev til de tre produsentene.
Det har foregått hemmelig samarbeid for å bremse konkurransen om utvikling av teknologi som skulle rense utslipp fra bensin- og dieselbiler og gjøre bilene mer miljøvennlige, heter det.
De tre bilprodusentene må svare kommisjonen og forklare hva de har gjort. Kommisjonen kan ilegge dem bøter på opptil 10 prosent av årsomsetningen.
Daimler mener de ikke kommer til å ilegges noen bot.
– Daimler har samarbeidet på et tidlig nivå og på omfattende vis, noe EU-kommisjonen kjenner godt til, og av den grunn regner vi ikke med en bot i denne saken, heter det i en uttalelse fra selskapet fredag.
Volkswagen sier i en uttalelse at de må undersøke anklagene fra EU-kommisjonen før de kan svare på hvordan de stiller seg til dem.
Det ulovlige samarbeidet skal ha foregått i perioden 2006 til 2014. Kommisjonen peker særlig på at samarbeidet hindret anstrengelsene for å få redusert nox-innholdet i utslippene fra dieselbiler. Men også utviklingen for å redusere utslippene fra bensinbiler ble bevisst hemmet, heter det.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger