Diesel-skandalen

VW-eiere får 9,1 milliarder i erstatning

Tyske eiere av VW-biler berørt av diesel-skandalen, får 9,1 milliarder i erstatning. Norske kunder får bilene sine oppgradert, men null kroner.

FORLIK: I forrige uke ble det inngått forlik mellom VW og 260.000 tyske eiere av VW, Audi og Skoda, som er berørt av utslippsjukset på biler med dieselmotor. Totalt får de 9,1 milliarder kroner på deling. Foto: Markus Pentikainen
FORLIK: I forrige uke ble det inngått forlik mellom VW og 260.000 tyske eiere av VW, Audi og Skoda, som er berørt av utslippsjukset på biler med dieselmotor. Totalt får de 9,1 milliarder kroner på deling. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var høsten 2015 at en amerikansk test-organisasjon avslørte at VW hadde manipulert sine dieselbiler, slik at de skulle klare de strenge avgasskravene i USA. Fabrikken hadde installert et dataprogram som kjente igjen når bilene ble kjørt i avgasstest, og dermed sørget for å justere motoren slik at utslippene av NOx, men også motoreffekten, ble kuttet. Vel ute igjen på veien, var alt tilbake til det normale med høyere utslipp.

Innrømmet juks

VW innrømmet til slutt at de hadde montert et dataprogram for å lure avgasstestene. I 2016 medførte det at eiere av de berørte dieselbilene i USA gikk med på et forlik på 25 milliarder dollar – eller 250 milliarder kroner etter dagens dollar-kurs. VW sa den gang at eiere av tilsvarende biler i Europa, ikke hadde noen lovgyldig rett til en tilsvarende kompensasjon, fordi lovverket her er annerledes enn i USA.

Får 9,1 milliarder

Det tyske forbrukerrådet Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) tok imidlertid saken og gikk til gruppesøksmål mot VW på vegne av 260.000 eiere av berørte dieselbiler. I forrige uke snudde VW og inngikk forlik på 830 millioner euro – rundt 9,1 milliarder kroner – med de tyske eierne. Hvor mye penger de enkelte bileierne får tilbake, avhenger av hvilken modell de har og hvor gammel den er. Dersom alle hadde fått like mye, tilsvarer det 35.000 kroner, som blant annet skal dekke verditapet på bilene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer