Det skjedde i de dager, under bilutstillingen i Frankfurt i 1975. Den aller første VW Golf hadde rukket å se sitt første år på markedet, men nå skulle den aller første Golf GTi lanseres. Bilen var utstyrt med en 1,6-liters motor (1.588 ccm), og skulle yte 110 hestekrefter.
Slik gikk testen av forrige GTI
Kommer til sommeren
Nå, under den pågående bilutstillingen i Paris, har VW lansert det siste skuddet på stammen i GTi-rekken. Den kalles riktig nok en konseptbil, men vi vet allerede så mye om bilen at den like gjerne kunne fremstått som en produksjonsmodell. Til sommeren kommer den på gata, og den blir den sterkeste standardversjonen av Golf GTI noensinne, om vi ser bort fra alle spesialversjoner.
Lett og kjapp
Bilen blir utstyrt med en 2-liters bensinmotor som skal yte 220 hk, og ha et dreiemoment på 350 Nm – opp 70 Nm. Det er nok til å flytte den fra stillestående til over 100-merket på 6,6 sekunder, og toppfarten skal kile 250-merket på undersiden, helt eksakt 246 km/t. Forbruket er også relativt beskjedent, dersom du heller velger å kjøre økonomisk. Da skal det være mulig å komme ned på 0,66 l/mil.
Her er bildene:
Lett å spotte
Du kjenner lett igjen GTI når du ser den, for den røde linjen i grillen er tatt med fra forgjengerne. Nå er den til og med strukket ut i bredden, og fortsetter inn i frontlyktene. De stående kjørelysene er også med, omkranset av flere finner som gjør GTI enda lettere å kjenne igjen. Fra siden er det de spesielle 17-toms GTI-felgene som gjør den lett gjenkjennelig, i tillegg til at bilen er senket 15mm i forhold til standardutgaven. 18-tommere er å få som tilvalg.
Golf Alltrack ligger i planene
Kjente toner
Innvendig er det mye kjent. Et tre-eikers ratt med røde sømmer er på plass, og som tidligere er det flatet i underkant. Setetrekket er i det tradisjonelle rutete mønsteret med røde detaljer. Girspaken har også fått detaljer som minner om at dette er en GTI, og pedalene er selvfølgelig i aluminium. At det er DSG-gir er antagelig nesten overflødig å fortelle. Det er en selvfølge.
Bilen kommer til Norge til sommeren. Det samme gjør GTD og stasjonsvognen av de ordinære modellene.