Golf dukket opp allerede i 1974, og kom i cabriolet-utførelse i 1980. Dette var den aller første ”billig-cabrioleten”, en trend som Volkswagen har vært ledende på siden. 112 GTI-hester – gode som nye – brummer herlig når vi vrir om nøkkelen på 86-modellen vi har fått låne.
Lyden sender små ilinger nedover ryggraden. Minner om ungdomstid, klining i baksetet og lørdagskvelder på torget dukker opp i bakhodet. Gi gass, og moroa begynner for alvor. Dette er en bil med sjel! Clutchen er riktignok knallhard, noe som er slitsomt når vi stanger fra lyskryss til lyskryss i byen. Støtdemperne ojer seg litt inn i svingene, men grepet er fortsatt bra. Det trekker litt kaldt i nakken i over 120 km/t. Men siden det ikke er lov til å kjøre så fort, er det jo heller ikke noe problem…

Interiør
Man sitter fortsatt godt i de 16 år gamle sportssetene og GTI-rattet er fortsatt som limt i håndflatene – skapt for aktiv kjøring. Interiøret er spartansk og bærer preg av at det begynner å bli gammelt.

Oppsummering
På tross av at det elektriske er i dårlig stand og oljeflekker danner seg under fronten, skjønner vi at her blir det mye moro for pengene. Og det er før vi har kjørt en eneste meter! Hvis du finner et eksemplar i god stand, kan den også anses for å være et investeringsobjekt. Bare pass på rusta, og at den faktisk ER original…