Blesten Volkswagen skaper rundt denne bilen kan virke disproporsjonert i forhold til størrelsen på den. Under tre koordinerte begivenheter i går kveld, lanserte Volkswagen nok en SUV, som kompletterer sortimentet og gjør det til et av de mest komplette på markedet. Nye VW T-Cross ble lansert både i Amsterdam, i Shanghai og i São Paolo.

Test: T-Cross-slektningen Seat Arona
Det har tidligere vært testkjøring av bilen, Volkswagens hittil minste SUV. T-Cross plasserer seg dermed størrelsesmessig under T-Roc.
SUV-bonanza
Dette er faktisk den tredje nye SUV-en Volkswagen presenterer på under 18 måneder, etter den kompakte T-Roc og den svære Touareg av tredje generasjon. Og det er heller ikke så lenge siden andre generasjon Tiguan og storebror, 7-seteren Tiguan Allspace, ble lansert.
Og flere skal det bli - som for eksempel produksjonsversjonen av den helelektriske ID Crozz.

Med andre ord: Den tyske giganten, som inntil 2008 var en helt marginal SUV-aktør, er plutselig blitt en av de virkelig store på området. Og med VW-konsernets øvrige produsenter, Audi, Skoda, Seat, Porsche og Lamborghini, vil VW-gruppen snart ha hele 18 SUV-modeller på det europeiske markedet.

Formelen er «smått, men høyt»
Denne nykommeren entrer den minste SUV/Crossover-kategorien, som består av småbilbaserte biler som er mer høyreiste, har bedre fremkommelighet og bedre plass enn de typiske småbilene.

Test: VW T-Roc
Nissan Juke, med sin underlige fremtoning, var av de første i denne klassen hvis vi ser bort fra eldre modeller fra Suzuki og Daihatsu. Senere var Peugeot og Renault på banen med 2008 og Captur og den første modellen fra VW-konsernet prøvekjørte vi i fjor: Seat Arona.
Oppblåst Polo
Nye T-Cross er, som sitt søsken Seat Arona, bygget på generasjon to av den modulære MQB-arkitekturen, i minste versjon, A0, som ble lansert med den nyeste Seat Ibiza, som vi prøvekjørte i sommer.
Den er altså også basert på VW Polo, men den er både noen centimeter lengre og hele 11 centimeter høyere. Bilen har en utpreget SUV-fasong, og sitteposisjonen for føreren er ti centimeter høyere enn i Polo.

Den skal være vesentlig romsligere enn nevnte Polo.

Test: Nye VW Polo
Andre seterad kan skyves frem eller tilbake 15 centimeter i lengderetningen for at man skal kunne velge om man vil ha mye bagasjeplass eller mye bakseteplass - eller middels av hver.
Det betyr også at bagasjeromvolumet kan varieres fra et minimum på 385 liter (tross alt som i VW Golf), til hele 455 liter med andre seterad i bruk, og opp til maksimalt 1281 liter med baksetene nedfelt.

Tre bensin, én diesel
Motorutvalget består av én TDI diesel- og tre TSI-bensinmotorer, to av de sistnevnte begge med tre sylindre og 1,0 liter slagvolum, og én 1,5-liter med 150 hester. Dieselmotoren er en 1,6-liter som yter 95 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 250 newtonmeter.
Bensinmotorene har henholdsvis 95 hester/160 newtonmeter og 115 hester/200 newtonmeter. Sistnevnte og dieselmotoren får en sekstrinns manuell girkasse, mens den svakere bensinmotoren nøyer seg med fem trinn.
VWs presentasjonsvideo:
Produksjonen skal igangsettes mot slutten av året og det skal da bli mulig å bestille bilen her. T-Cross vil i Norge komme med bensinmotoren 115 hk TSI med dobbelclutch-automaten DSG, og kunden vil få valget mellom to utstyrsvarianter, Life og Style.
Det antas at den lille SUV-en vil koste fra under 280.000 kroner. De første bilene skal være hos forhandlerne på vårparten i 2019
