VW kutter sylindere

Ny trend blir av og til å kjøre med bare halve motoren - uten engang å vite det.

VW kutter sylindere
Publisert
Sist oppdatert

Tiltakene er mange for å spare drivstoff om dagen. De aller fleste bilprodusentene kjører sine fanesaker og metoder for å effektivisere i forhold til drivstofforbruk. VW er intet unntak, og må vel sies å være blant de som er kommet lengst.

Vil du vite mer om bilen din?

Tiltak i fleng

Det startet så fint med BlueMotion, som først og fremst gikk på vektreduksjon og aerodynamikk. Så dukket slagordet ”downsizing” opp, før vi fikk start/stopp-systemer, pluss en del andre tiltak. Nå er andre fase av nedskaleringen lansert, for nå kommer VW med sylinderkutt på de minste motorene.

Se video av virkemåten lenger ned.

Nøkternhet

Sylinderkutt er i grunnen en enkel tanke om ikke å benytte mer av motoren enn man trenger for å få nok krefter. Dermed stenges resten av motoren ned til man trenger den igjen. Teorien er enkel, men å få dette til å virke i praksis er en kabal som må legges. Nå har VW lagt kabelen med sin nye 1,4-liters TSI motor. Dette er en avart av samme motor som en gang i tiden sjokkerte verden med sine ytelser på 170 hk i Polo GTI. VW bedyrer også at de er først i verden med å lansere et slikt system i en turbomatet 4-sylindret motor for masseproduksjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer