VW med helt ny GTI

Genève-utstillingen nærmer seg og stadig flere nyheter offentliggjøres. Idag: Polo GTI.

Foto: VW
Foto: VW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

VW Polo var ikke opprinnelig noe man forbandt med sportslighet og GTI-rollen var lenge forbeholdt storebror Golf - som den gangen var en mindre bil enn Polo er idag.

Vi minnes G40

I 1986 endret ting seg da en liten hissigpropp med G-lader dukket opp på markedet: Det var VW Polo G40, i kupéversjon, og som med sine 113 hester hadde en toppfarty nær 200 km/t. Det var først 20 år etterpå - i 2006 - at Polo GTI dukket opp med turbomotor. Det dreier seg om forrige generasjon, som relativt sent kom som GTI utstyrt med en 1,8-liters motor som ga 150 hk med overlading. Vår test av den bilen kan du lese her. En begrenset "Cup Edition" presterte til og med 180 hester.

180 hester

180 hester er også ytelsen den nye Polo GTI har å by på, men fra en adskillig mindre motor. Det dreier seg om en 1,4-liter og VW har hentet frem Twin Charged-begrepet igjen: Denne motoren mates både med turbo og med kompressor. De 180 hestene dukker opp ved 6.200 omdreininger og hjelper bilen til en toppfart på 229 km/t. Et dreiemoment på solide 250 newtonmeter er på plass ved 2.000 omdreininger og holder seg konstant på høyt nivå til 4.500 omdreininger. Girkassen er dobbelkløtsjkassen DSG med syv trinn. 0-100 skal gå unna på 6,9 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer