Volkswagen presenterte Passat allerede i 1996. Bare i fjor ble 6.103 nye biler av denne modellen solgt i Norge, noe som utgjør en markedsandel på 5,2 prosent. Hele 66% av Passat-salget er stasjonsvogner, får vi opplyst hos Harald A. Møller.
Lite flatterende i stasjonvognene
Et lite flatterende trekk ved sølvgutten Passat, har vært de selvdestruerende bakrutene i stasjonsvognsutgavene. Uten forvarsel, og uten noen som helst grunn, har bakrutene gått i tusen knas. Årsaken til denne ubehagelige egenskapen har, i følge teknisk avdeling hos den norske Volkswagen-importøren, vært at varmetrådene har ligget for nær inntil hullet i bakruten som vinduspusser-akslingen sitter i.
I følge Svein Jørgen Ottheim ved teknisk avdeling hos Harald A. Møller, er nå problemet løst fra fabrikken. På alle Passat stasjonsvogner som er produsert etter januar 1999, er varmetrådene flyttet lenger bort fra hullet til vinduspusser-akslingen, slik at det er blitt mindre spenninger i ruta.
Sentrallås i stå
Volkswagen har også erfart en del sykdommer ved sentrallåssystemet i Passat. Problemet har vært at alt plutselig og uforklarlig har gått i vranglås. Det er svært upraktisk at dørene går i vranglås slik at det er umulig å komme seg ut gjennom de, når man først har en bil med fem dører.. Vi får opplyst at også dette problemet er løst; alle modeller produsert etter oktober/november 1998, skal ha fått nye typer låser med en rekke modifiseringer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger