Salget av Volkswagens nye kompakt-SUV Tiguan er virkelig i ferd med å ta av her i landet. Etter to måneder i år er bilen nummer 12 på statistikken over nyregistrerte bilmodeller i Norge (Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken), og i februar var den suverent mest solgt blant folke-SUVene - langt foran Toyota Rav4 og Honda CR-V.
2x 2.0 TSI

Tiguan får nå ytterlige tre kraftige motorer og utvider dermed utvalget. To av dem er bensindrevne, har et slagvolum på to liter og yter hennholdsvis 170 og 200 hestekrefter.
Disse TSI-motorene har begge et dreiemoment på 280 newtonmeter som er tilgjengelig over et bredt turtallsregister (1.700 til 4.200 o/min).
TDI 170 hk
Dieseltilbudet forsterkes også med den nylig utviklede 2.0 TDI-motoren med common rail-teknologi. Også denne yter 170 hestekrefter og den har for sin del et dreiemoment på 350 newtonmeter tilgjengelig fra 1.750 omdreininger i minuttet.
Forvirring
Det var under lanseringsfasen av Tiguan en del uklarhet om hvilke motorer som faktisk skulle bli tilgjengelge - en uklarhet vi behandlet i en egen artikkel (se lenke nederst). Nå viser det seg altså at, i motsetning til VW Golf, som har en supersprek 1.4 TSI på 170 hester under panseret, er det en 2.0 TSI som gir samme effekt i Tiguan - men mer, og mer tilgjengelig, dreiemoment.