VW Tiguan med mer krutt

Som vi annonserte i fjor høst introduserer Volkswagen nye, sterkere motorer i Tiguan-serien. Prisene er klare.

Publisert
Sist oppdatert

Salget av Volkswagens nye kompakt-SUV Tiguan er virkelig i ferd med å ta av her i landet. Etter to måneder i år er bilen nummer 12 på statistikken over nyregistrerte bilmodeller i Norge (Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken), og i februar var den suverent mest solgt blant folke-SUVene - langt foran Toyota Rav4 og Honda CR-V.

2x 2.0 TSI

Tiguan får nå ytterlige tre kraftige motorer og utvider dermed utvalget. To av dem er bensindrevne, har et slagvolum på to liter og yter hennholdsvis 170 og 200 hestekrefter. Disse TSI-motorene har begge et dreiemoment på 280 newtonmeter som er tilgjengelig over et bredt turtallsregister (1.700 til 4.200 o/min).

TDI 170 hk

Dieseltilbudet forsterkes også med den nylig utviklede 2.0 TDI-motoren med common rail-teknologi. Også denne yter 170 hestekrefter og den har for sin del et dreiemoment på 350 newtonmeter tilgjengelig fra 1.750 omdreininger i minuttet.

Forvirring

Det var under lanseringsfasen av Tiguan en del uklarhet om hvilke motorer som faktisk skulle bli tilgjengelge - en uklarhet vi behandlet i en egen artikkel (se lenke nederst). Nå viser det seg altså at, i motsetning til VW Golf, som har en supersprek 1.4 TSI på 170 hester under panseret, er det en 2.0 TSI som gir samme effekt i Tiguan - men mer, og mer tilgjengelig, dreiemoment.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer