Siden kåringen skal premiere teknologi i verdensklasse, har det i utgangspunktet ikke noe å si om motorene, eller drivverkløsningene er drevet av bensin, diesel, elektrisitet. Årets liste var imidlertid ekstra interessant av flere grunner.
En ting er at Volkswagen i år ble forhåndsdiskvalifisert på grunn av dieselskandalen (men de vil igjen nomineres med Audi A3 e-tron og VWs 1.4 TSI for 2017), men kanskje like imponerende:
Listen inneholder for første gang tre ulike elektrifiserte drivlinjer: En ladbar hybrid, en elbil med bensindrevet rekkeviddeforlenger, og en ny (ikke-ladbar) parallellhybrid.
LES OGSÅ: Mer luksus enn noengang før: Test av nye Lexus RX 450h.

Stor variasjon
USA-baserte Wards gradvis har gått bort fra å hovedsaklig premiere store og kraftige motorer, til å i stedet ta hensyn til tidens krav og den teknologiske utvikling.
For å være kvalifisert for deltakelse må en ny, eller særdeles forbedret, utgave være for salg i en produksjonsbil innen første kvartal av 2016. Merk deg også at de dyreste bilene ikke tas i betraktning (i år er grensen 61.000 dollar eller mer).
I tillegg til de tre forskjellige hybrid-variantene, finner vi en dieselmotor, to selvpustende V6-motorer, en turboladet rekkesekser og en firesylindret bensinmotor med både turbolader og kompressor - samt én erke-amerikansk V8-motor.
Test: Årets bil - Volvo XC90
Her er listen og det dreier seg ikke om noen rangering - dette er rett og slett det Ward anser som årets ti beste motorer:
- 3.0 R6 turbo (BMW 340i)
- 3.6 V6 Chevrolet Camaro og Cadillac ATS
- Elmotor og 1.5 R4 (Nye Chevrolet Volt)
- 3.0 V6 turbo diesel (Ram 1500 EcoDiesel )
- 5.2 V8 (Ford Shelby GT350 Mustang)
- Elmotor og 2.0 R4 (Hyundai Sonata ladbar hybrid)
- 3.5 V6 (Nissan Maxima 2016)
- 2.0 H4 turbo (Subaru WRX)
- Elmotor og 1.8 R4 (Toyota Prius 2016)
- 2.0 R4 turbo og kompressor (Volvo XC90)