Whiplash: De beste og dårligste bilene

Kun seks av 30 testede biler oppnår karakteren "God". Ni modeller avspises med dårligste karakter.

Publisert
Sist oppdatert

I sammenheng med de reviderte kollisjonstestene, har Euro NCAP innført en helt ny øvelse; nakkeslengtesten. Denne er ment å simulere påkjørsel bakfra og evaluerer forseters evne til å beskytte passasjerene mot nakkesleng-skader.

Det nye Euro NCAP-regimet ble innført i år (2009) og de nyeste resultatene - som ble publisert i februar - inkluderer nakkeslengtesten. Så langt i år har imidlertid Euro NCAP kun publisert resultater for syv bilmodeller.

Likevel publisert

Euro NCAP har imidlertid også gjennomført nakkeslengtesten på 23 bilmodeller som ble testet i 2008. For disse bilenes vedkommende fikk ikke nakkeslengtesten noen betydning for bilenes karakterer i form av poeng og stjerner, men Euro NCAP har likevel valgt å publisere resultatene på en egen nettside. Og nettsiden avslører oppsiktsvekkende svake resultater for mange av de testede modellene.

Samtlige resultatet finner du her.

0,0 av 4,0 poeng

Aller dårligste gikk det med mini-SUVen Daihatsu Terios og kabrioleten Peugeot 308 CC. Disse endte faktisk opp med 0,0 av 4,0 oppnåelige poeng. Det samme gjelder minibilen Suzuki Splash, som ikke markedsføres ikke i Norge.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.