- Jeg har ikke regnet nøyaktig på det, men jeg vet at jeg sparer så mye penger at det bare er å smile og kjøre, sier Yngve Lohne til Dinside.
- Jeg merker det først og fremst på bompenger, som i den gamle bilen kostet meg 60 kroner om dagen mot null i elbilen. Bare det blir 16.500 kroner årlig, for meg som pendler 275 dager i året. De to nye bomringene som kommer i Oslo, 1. juni, vil også kunne bety ekstra utgifter, når bilen brukes litt fram og tilbake på jobben, forklarer han.
Nederst i saken kan du se et konkret eksempel på forskjellene i bilhold-kostnader.

Tesla har knust norgesrekorden
Bytter diesel med el
Når han legger til det han sparer på å tanke strøm, i stedet for diesel, null årsavgift og en del andre ting som er rimeligere med elbilen, blir besparelsen i hvert fall 45.000 kroner i året. Da er ikke den betydelig lavere avskrivningen til elbilen tatt med.
Yngve Lohne er medeier i firmaet Lohne og Lauritzen i Oslo, som jobber med rehabilitering av næringseiendom, kontorer og restauranter. I hele firmaet, med 14 ansatte, er det nå bare én dieselbil igjen. Resten er byttet ut med elektriske varebiler og elektriske lastesykler.
– Vi er blitt en Miljøfyrtårn-bedrift og de ansatte synes dette er spennende. Noen sykler hele vinteren, og det vi trenger av utstyr og materialer blir levert til oss direkte på arbeidsstedet, forteller Lohne.


Dato klar for VWs neste storselger
Alle kan spare
Regnestykker Dinside har gjort, viser at alle kan spare mye penger på å bytte ut bensin- eller dieselbilen med en elbil. Det er minimum snakk om 25.000–30.000 kroner i året - kanskje det dobbelte hvis du betaler mye bompenger til jobb og hytte i løpet av året.
Det er spesielt tre steder i bilbudsjettet du kan spare mye penger. Siden elbiler er fritatt for både engangsavgift og moms er den en god del billigere i innkjøp, enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil.

Landets dyreste by for elbil
I våre beregninger har vi tatt utgangspunkt i VW Golf – en bil som kommer både med forbrenningsmotor og elektrisk drivverk. En bensinutgave med 150 hesters motor og automatgir koster rundt 400.000 kroner ferdig på veien. Den elektriske utgaven har omtrent de samme ytelsene, men koster rundt 340.000 kroner.
Prisdifferansen på 60.000 kroner betyr at kostnadene for avskrivning/verditap hvert år blir mindre på elbilen. I tillegg slipper du årsavgift, eller Trafikkforsikringsavgift som det nå heter.

Billig å kjøre på strøm
Den andre posten du sparer mye på, er drivstoffet. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) gjør kalkyler på bilhold, og regner med en utgift til bensin på 13.067 kroner i året. for en bensinbil i Golf-størrelse som kjører 15.000 kilometer.
Hvor mye du sparer ved å bytte bensin mot strøm, avhenger av hvor du lader. De fleste elbileiere lader mye hjemme og da snakker vi om rundt én krone per kilowattime (kWt). Regner vi at elbilen bruker to kWt per mil og kjører 1.500 mil i året, blir det strøm for 3.000 kroner. Det betyr 10.000 kroner spart bare her.

Her kommer det 41 nye bomstasjoner i 2020
Hurtiglading hos private aktører er dyrere. Det er fortsatt mulig å lade gratis noen steder, på kommunale plasser, men de fleste byer begynner nå å ta litt betalt.
Sparer 20.000 i bommene
Bompenger er den tredje posten, i budsjettet, hvor det er mye penger å spare. Her vil regnskapet for el-bileierne se svært forskjellig ut, avhengig av hvor mange bommer de passerer i løpet av uka.
OFV har i sine kalkyler et snitt på 2.865 kroner for en bensin- eller dieselbil. Foreløpig kjører elbiler gratis i de store byene, og det betyr at pendlere i elbil, for eksempel til Oslo, kan spare både 15.000 og 20.000 kroner i bompenger.
I løpet av 2019 vil riktignok de fleste byene begynne å ta betalt også for elbiler, men bare en liten sum sammenliknet med andre biler.

Billigere service
Forsikring og service/reparasjoner er andre store poster i et bilbudsjett, men her er det ikke like mye å spare.
- Prisene på forsikring varierer mye fra person til person, alder og bosted, så det er vanskelig å gi en helt konkret pris. Det ser imidlertid ut til at prisen for å forsikre en VW e-Golf og en vanlig Golf i utgangspunktet vil være svært lik, sier Sigmund Clementz, informasjonssjef i If forsikring.

Så mange er det som egentlig kjører elbil i Norge
På service og vedlikehold ser det ut til at en elbil er noe billigere enn en bensin- eller dieselbil. Vi har sett tallene for alle Golf og e-Golf som har vært inne til service og reparasjon i systemet til VW-importør Møller Mobility i 2018 – biler som er fra ett til fem år gamle.
Gjennomsnittlig kostnad for vanlig Golf var 4.616 kroner, mens det for e-Golf var 3.257 kroner. Med andre ord nesten 1.500 kroner billigere.
Eksempel på bilholdkostnader
Forutsetning | VW Golf 1,5 TSI | VW e-Golf |
Drivstoff | Bensin | Strøm |
Bilens verdi ny | 400.000,- | 340.000,- |
Årlig kjørelengde | 15.000 km | 15.000 km |
Avskrivningstid | 8 år | 8 år |
Restverdi etter avskrivning | 80.000,- | 75.000,- |
Bensin/strøm forbruk | 0,58 l/mil | 2 kwt/mil |
Kostnader | ||
Avskrivning pr. år | 39.000,- | 32.000,- |
Renter av bundet kapital | 12.100,- | 10.400,- |
Forsikring ansvar/kasko (70% bonus) | 6.500,- | 6.500,- |
Trafikkforsikringsavgift (tidl. årsavgift) | 2.890,- | 0,- |
Vedlikehold (vask, rekvisita) | 5.286,- | 5.286,- |
Bensin/strøm | 13.067,- | 3.000,- |
Olje | 1.398,- | 0,- |
Dekk | 3.669,- | 3.669,- |
Service og reparasjoner | 4.616,- | 3.257,- |
Bompenger | 2.865,- | 0,- |
Sum kostnader | 91.391,- | 64.112,- |
