Nordmenn «fanget» i Tyrkia

Ferien fra helvete: - Traumatisk

Da familien Roalkvam fra Sandnes ankom flyplassen i Tyrkia, startet marerittet.

FORTVILER: Familien Roalkvam er endelig hjemme i Norge igjen. Foto: Privat
FORTVILER: Familien Roalkvam er endelig hjemme i Norge igjen. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fredag i forrige uke skulle Ingelin Roalkvam sammen med familien reise på en etterlengtet ferie til Sør-Korea. Etter en flytur fra Sola til Frankfurt, skulle familien etter hvert sette seg på flyet til Asia. Kluss med visumet til samboeren gjorde det imidlertid vanskelig for familien, som i siste liten måtte endre planene.

De bestemte seg derfor for å bestille en ferietur til Tyrkia istedenfor å ta den tunge turen hjem igjen.

Passet til Ingelin har imidlertid utløpsdato 08.08.2022.

Reglene for innreise til Tyrkia sier at pass eller nasjonalt ID-kort må være gyldig minimum seks måneder etter innreise til Tyrkia.

Derfor oppsøkte Roalkvam Turkish Airlines på flyplassen for å forsikre seg om at hun kom seg med på flyet og inn i landet.

- Jeg sjekket opp med flyselskapet, som ringte til flyplassen i Antalya. Vi ble forsikret om at det ikke ville oppstå problemer, sier Roalkvam.

Turkish Airlines har ikke besvart Dagbladets henvendelse i forbindelse med denne saken.

CELLE: Slik så det ut inne på rommet hvor familien Roalkvam tilbrakte to dager. Foto: Privat
CELLE: Slik så det ut inne på rommet hvor familien Roalkvam tilbrakte to dager. Foto: Privat Vis mer

Starten på marerittet

Til tross for at Roalkvam etter reglene ikke hadde gyldig pass, fikk hun klarsignal til å gå om bord på flyet til Tyrkia, hevder hun.

- Da trodde vi alt var i orden.

Det viste seg imidlertid at ting ikke skulle bli like lett som familien hadde blitt forespeilet. For da familien skulle gjennom sikkerhetskontrollen på Antalya internasjonale flyplass, oppsto problemene.

Roalkvam forteller at samboeren hadde kommet seg enkelt gjennom passkontrollen, og at alt virket greit. Så var det Ingelin sin tur.

- Mannen i skranken tok bare passet mitt og ba meg om å følge etter ham.

Familien fulgte deretter etter mannen, og ble etter en kort spasertur sendt ned i et kjellerområde på flyplassen.

Roalkvam hevder at samboeren, deres datter og tantebarnet måtte skrive under på at de valgte å bli på flyplassen frivillig istedenfor å dra hjem til Norge.

- Vi forsto fort at noe var galt, men vi tenkte at alt kom til å gå fint.

Da de etter hvert kom ned til kjellerområdet endret stemningen seg betraktelig, forteller hun.

- Der sluttet all form for kommunikasjon. Han ene som jobbet der oppførte seg veldig høflig, men arrogant. Han prøvde å forklare, men sa ikke hva som skulle skje med oss. Ingen av oss følte oss utrygge, men da vi kom ned i kjelleren angret jeg på at vi ikke hadde sagt klarere fra om hva vi mente.

FLYPLASS: Det var her, på flyplassen i Antalya, at familien satt innesperret i to døgn. Foto: NTB Scanpix
FLYPLASS: Det var her, på flyplassen i Antalya, at familien satt innesperret i to døgn. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Fikk panikkanfall

Nede i kjelleren ble de sendt inn på det Roalkvam sammenlikner med en fengselscelle. Lavt under taker, ingen vinduer og skittent sengetøy. Dette, i tillegg til at de ble kameraovervåket døgnet rundt, ble for mye for familien fra Sandnes.

- Det opplevdes som svært krenkende. De behandlet oss som om vi var kriminelle, fortviler hun.

På de drøye 48 timene de satt «fanget» i kjelleren på flyplassen, fikk familien begrenset med informasjon om hva som skulle skje videre med dem. De ble også fratatt tingene de reiste med.

- De tok medisinene til datteren min og de kroppsvisiterte oss. Behandlingen var sjokkerende.

Som om situasjonen ikke var kjip nok fra før, fikk datteren panikkanfall mens de satt på rommet.

- Vi måtte be om hjelp. Vi prøvde å si at hun trengte frisk luft, men da trakk de bare på skuldrene.

Hun fortsetter:

- Det var helt merkelig. Det kom en lege som målte pulsen hennes, men det virket ikke som om han var interessert i det hele tatt. Det er noe av det rareste jeg har opplevd, sier hun.

Flyplassen svarer

Kommunikasjonsansvarlig på flyplassen i Antalya skriver i en e-post at familien ble ført til deporteringsrom på grunn av plassmangel på den opprinnelige terminalen.

- Siden det ikke var plass i terminal 1 deporteringsrom, ble familien brakt til terminal 2 deporteringsrom. Deportasjonsrommene i begge internasjonale terminaler er i 1. etasje i ankomsthallen, skriver kommunikasjonssjef Kadir Yildiz til Dagbladet.

Om at personell skal ha fratatt familien medisiner, skriver han:

- Passasjerene ble utsatt for utvisningsprosedyren og derfor, for å unngå ulemper eller hendelser, ble medisinene de hadde med seg tatt av politiet for å bli gitt dem senere. Passasjerer i deportasjon blir håndtert av Ground Handling-staben til flyselskapet de ankom med. Derfor, som terminaloperatørselskap, hadde vi ingen direkte kommunikasjon med passasjerene under denne prosessen.

OBS: Skal du reise med fly i sommer? Dette bør du være obs på - flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs svarer. Video: Dagbladet TV Vis mer

- Ferien fra helvete

Mens familien satt inne på rommet sitt, ankom en belgisk familie som var i samme situasjon. Da Roalkvam overhørte at de fikk bistand fra både belgisk politi og den belgiske ambassaden, prøvde hun å komme i kontakt med den norske ambassaden i Tyrkia.

Uten internett viste det seg å bli vanskelig å finne kontaktinfo, men da hun til slutt fikk tak i ambassaden fikk hun beskjed om at de skulle opprette sak og at hun ville høre fra dem igjen.

Etter to dager innesperret på flyplassen i Antalya bestemte familien seg for å se seg om etter andre feriemuligheter. Til slutt fikk de kjøpt billetter til Köln hvor de ble i noen få dager.

- Det var ferien fra helvete. Det kostet oss enormt mye penger og det har ødelagt hele sommeren. Det har vært en traumatisk opplevelse, sier Roalkvam.

I en e-post til Dagbladet skriver Utenriksdepartementet at de oppfordrer reisende til å registrere seg på reiseregistrering.no eller i appen Reiseklar, som gir departementet muligheten til å sende informasjon til den reisende på SMS eller e-post ved behov.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer