«Villedende for publikum, og i strid med markedsføringsloven? Eller bare suspekt handelspraksis?»
Dette skriver markedsføringsekspert ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim, i et innlegg på Facebook.
Vedlagt er et bilde han har fått av ei venninne som nylig kjøpte biffen på Meny på Bogafjell i Sandnes.
Bildet viser den nedprisede biffen, som har et klistremerke med et norsk flagg, og et klistremerke med både norgesflagg og teksten «Norsk Angus».
Men, på det som står med liten skrift, står det dette:
- Opprinnelse: Botswana
- Slaktersted: Sverige
- Skjærested: Norge
Lidenskap og dyrevelferd
«Bak en ordentlig god biff fra MENY Angus ligger lidenskap, god dyrevelferd, norsk natur og en gjeng engasjerte bønder og kokker», skriver Meny om angusbiffen på sin egen nettside.
Altså skal ikke kveget bli fraktet de om lag 920 milene det er i luftlinje fra Botswana til Sverige for å bli slaktet, for så å bli skåret opp i Norge.
Den skal komme fra Norge, bli slaktet i Norge og skåret opp i Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger