Merking av biff:

Fikk biffsjokk på Meny: - Spinnvilt

Meny legger seg flate etter at en kunde oppdaget det som sto med liten skrift på pakken.

BIFFBRÅK: Det gikk ikke helt etter planen da Meny på Bogafjell i Sandnes skulle merke den nedprisede biffen. Foto: Elianne Brulid
BIFFBRÅK: Det gikk ikke helt etter planen da Meny på Bogafjell i Sandnes skulle merke den nedprisede biffen. Foto: Elianne Brulid Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Villedende for publikum, og i strid med markedsføringsloven? Eller bare suspekt handelspraksis?»

Dette skriver markedsføringsekspert ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim, i et innlegg på Facebook.

Vedlagt er et bilde han har fått av ei venninne som nylig kjøpte biffen på Meny på Bogafjell i Sandnes.

Bildet viser den nedprisede biffen, som har et klistremerke med et norsk flagg, og et klistremerke med både norgesflagg og teksten «Norsk Angus».

Men, på det som står med liten skrift, står det dette:

  • Opprinnelse: Botswana
  • Slaktersted: Sverige
  • Skjærested: Norge

Lidenskap og dyrevelferd

«Bak en ordentlig god biff fra MENY Angus ligger lidenskap, god dyrevelferd, norsk natur og en gjeng engasjerte bønder og kokker», skriver Meny om angusbiffen på sin egen nettside.

Altså skal ikke kveget bli fraktet de om lag 920 milene det er i luftlinje fra Botswana til Sverige for å bli slaktet, for så å bli skåret opp i Norge.

Den skal komme fra Norge, bli slaktet i Norge og skåret opp i Norge.

HADDE BLITT LANGTUR: Det er 920 mil mellom Botswana og Sverige. Foto: Google
HADDE BLITT LANGTUR: Det er 920 mil mellom Botswana og Sverige. Foto: Google Vis mer

- Jeg fikk bildet av ei venninne som hadde kjøpt denne biffen. Det var først da hun kom hjem at hun oppdaget det som sto med liten skrift på pakken. Det var jo helt spinnvilt, sier Blindheim til Dagbladet.

KRITISK: Høyskolen Kristiania-rektor Trond Blindheim. Foto: Høyskolen Kristiania
KRITISK: Høyskolen Kristiania-rektor Trond Blindheim. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

- Skjer rett som det er

I kommentarfeltet under bildet Blindheim la ut, går det hett for seg.

Flere skriver at de har opplevd det samme, og påstår at butikkene bevisst feilmerker varer som dette for å få solgt produktet.

- Dette er jo ikke et unikt eksempel. Dette skjer rett som det er. Det er villedende for publikum, påstår Blindheim.

Manuell tabbe

Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, skriver i en e-post til Dagbladet at det hele er en manuell merkefeil, og at de aldri feilmerker varer bevisst.

- Her har det beklageligvis skjedd en manuell merkefeil i én av våre butikker, skriver hun.

I stedet for at det ble oppført at dyret kom fra Norge, ble det oppgitt at det kom helt fra Botswana og ble slaktet i Sverige.

PÅ MENY: Butikkjedens kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne. Foto: Meny
PÅ MENY: Butikkjedens kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne. Foto: Meny Vis mer

Skal være norsk

Kommunikasjonssjefen forklarer at Menys angusprodukter alltid er basert på hundre prosent norsk råvare.

Kveget var ifølge Meny fra Norge, og hadde dermed ikke reist utrolige 920 mil før det ble slaktet.

- Meny er stolt samarbeidspartner til over 1400 angusbønder i Norge. Når butikkene stykker, pakker og etiketterer kjøttet selv, må de manuelt taste inn koder for opprinnelsesland, slaktested og skjærested, og her har det dessverre gått feil, skriver hun.

- Henger ikke på greip

Horn Hynne sier at påstandene om at Meny bevisst feilmerker varer ikke stemmer.

- Disse påstandene henger ikke på greip. For det første er vi stolte over at angusproduktene våre alltid er basert på hundre prosent norsk råvare, så da ønsker vi jo naturligvis at det er Norge som opprinnelsesland på etiketten, skriver hun, og fortsetter:

- For det andre lever vi av kundenes tillit, hvilket innebærer ærlig kommunikasjon. Vi beklager på det sterkeste at det har skjedd en ubevisst, manuell feilmerking.

- Amatørmessig

Markedsføringsekspert Trond Blindheim sier til Dagbladet at han ikke kjøper Menys forklaring om feilmerking.

- Det er for amatørmessig. Det at det liksom er en feilmerking er bare noe de kan si. De kan ikke si at de har lurt publikum, og er nødt til å skylde på noe. Det er mye lureri når det kommer til merking av matvarer, påstår han.

Nina Horn Hynne svarer dette til Blindheims påstander:

- Igjen, vi er stolte over våre norske angusprodukter og vet at kundene våre også ønsker mest mulig norsk kjøtt, så hvorfor skulle vi da bevisst sette Botswana på etiketten? Vi er lei oss for at det ble gjort en manuell feil i en av våre butikker.

Går opp rutinene

Menys kommunikasjonssjef forteller at Meny på Bogafjell i Sandnes er informert om feilen og at de skal følge opp sine interne rutiner.

- Dette kjøttet var en rest etter biffkampanje for to helger siden, og butikken har ikke flere varer i hyllene, sier Horn Hynne.

MATBUTIKK: En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at mange føler seg lurt i matbutikken. Foto: Terje Pedersen / NTB
MATBUTIKK: En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at mange føler seg lurt i matbutikken. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Føler seg lurt

Dinside skrev i oktober om at mange forbrukere føler seg lurt i butikken.

Foreløpige tall viser at 41 prosent av norske forbrukere har følt seg lurt når de har handlet råvarer de trodde var av norsk opprinnelse.

Ifølge Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet er plasseringen av produktene i butikken med på å skape forvirring.

- Når emballasjen for kjøtt fra Norge og kjøtt fra Tyskland er identisk og plasseres side om side i butikkhyllene, ender forbrukere med ønske om å kjøpe førstnevnte gjerne opp med to ting: feil produkt og følelsen av å ha blitt lurt, sa han.

INGEN RESPONS: Da en dyreorganisasjon la ut den hjemløse pusen til adopsjon, var det ingen som meldte seg. Video: Facebook/ToRescue. Reporter: Anabelle Bruun. Vis mer

- Bransjen må skjerpe seg

Forbrukerrådet fikk støtte fra Norges Bondelag.

- Når forbrukeren sier så tydelig ifra om at opprinnelse på maten de kjøper ikke er godt nok merket, er det en tydelig beskjed om at bransjen må skjerpe seg. Forbrukeren er opptatt av merking, og det må også bransjen være, sa leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer