Gjeld og betaling

1 av 4 unge shopper selv om de ikke har penger

Mange unge kjøper ting de ikke har råd til, og mange gjør ikke opp for seg, ifølge en ny undersøkelse fra Lindorff.

UNGE HANDLER SELV OM DE IKKE HAR RÅD: Og én av regningene de har størst problemer med å betale, er mobilregningen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
UNGE HANDLER SELV OM DE IKKE HAR RÅD: Og én av regningene de har størst problemer med å betale, er mobilregningen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere denne uka skrev vi at unge sliter med netthandelgjeld, inkassogjeld og betalingsproblemer. Dette bekrefter også den ferske Lindorff-undersøkelsen, som har sett på betalingsvaner blant unge mellom 18 og 30 år.

Undersøkelsen avslører at det er 49.000 20-30-åringer som har betalingsanmerkninger, som vil si at 1 av 16 unge har betalingsproblemer.

- Det er ganske stabilt, men vi ser at antall anmerkninger og størrelsen på dem skylder, går opp. Og det er det som er mest alarmerende; at man begynner å skylde mer penger, sier Anette Willumsen, administrerende direktør i Lindorff Norge.

Hvor mye bruker du på ingenting i løpet av året? Sjekk fasiten for deg med vår sløsekalkulator!

Har blitt dårligere til å betale

Ifølge Lindorffs tall, har gruppen med de aller yngste, fra 18-25, et snittkrav på 40.000, mens de eldste unge, 26-30-åringene, har et snittkrav på 75.000. Og det er den siste gruppen som har hatt den største økningen i gjeldskrav.

- Vi ser at de unge dessverre er blitt litt dårligere til å betale regningene sine, sier Willumsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer