15 tips for god søvn

Søvn lader batteriene våre, men det er viktig å sove riktig. For lite kan gjøre deg syk og for mye kan gjøre deg groggy.

Publisert
Sist oppdatert

Hver tredje nordmann har en gang i blant problemer med å sove. Det kan gjøre oss syke.

1. Hvorfor er det så viktig å få riktig mengde med søvn?Kroppen vår hviler og reparerer seg når vi sover. Halvparten av søvnen er en dyp søvn som sørger for at kroppen og hjernen vår lader seg opp igjen.

Den andre halvparten kalles REM (Rapid Eye Movement)-søvnen, som er da vi drømmer.

Underskudd på søvn svekker immunforsvaret, og kan gjøre oss syke. Det kan også svekke konsentrasjonen og gjøre oss klumsete og irritable.

2. Hvor mye burde jeg sove? Mellom syv og åtte timer er det optimale. Forskning viser at de som sover mindre enn seks timer lever kortere enn de som sover lengre.

Og å sove altfor lenge - for eksempel sier Penelope Cruz at hun trenger å sove 15 timer hver natt - er ikke særlig bra det heller. Da kan du våkne å kjenne deg deprimert.

3. Er dette likt for alle aldre? Barn trenger mer søvn, men hvis du er mellom 25 og 50 år er syv-åtte timer normalt. Eldre mennesker trenger ofte mindre søvn.

4. Har du noe å si når jeg legger meg? Det ideelle er å legge seg før midnatt. Det er da man har den beste søvnkvaliteten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer