2FOR1 endrer urimelige vilkår

Rabattkortet fjerner svindyre gebyrer og vil følge norske lover. Over ett år etter bråket startet.

MÅ ENDRES: 2FOR1 sine vilkår, 2FOR1 sitt salg og 2FOR1 sine priser blir nå endret, etter krav fra Forbrukerombudet. Blant annet skal det bli enklere å forholde seg til rabattkortets SMS-er, som kundene slet med tidligere.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Forbrukerombudet
MÅ ENDRES: 2FOR1 sine vilkår, 2FOR1 sitt salg og 2FOR1 sine priser blir nå endret, etter krav fra Forbrukerombudet. Blant annet skal det bli enklere å forholde seg til rabattkortets SMS-er, som kundene slet med tidligere. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Forbrukerombudet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Klagene er alvorlige.

Det sa jurist Victoria Remen i Forbrukerombudet da vi snakket med dem for ganske nøyaktig ett år siden om rabattkortet 2FOR1.

Kortet skal la kundene "oppleve verden for to, til prisen for én", men har tvert i mot gitt mange hodebry. Blant annet opplevde mange aggressive telefonselgere, regninger på 4.998 kroner ved inngåelse av medlemskap og problemer med å melde seg ut.

Les saken: Mange klager over 2FOR1 – se den lange smørbrødlisten

Over et år etter Forbrukerombudet begynte å jobbe med saken har 2FOR1 endelig endret vilkårene sine.

Ikke like dyrt

– Det var en del å ta tak i, forteller fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet i en pressemelding.

Dette er noen av vilkårene som nå er endret: Tidligere kostet det 1.200 kroner å miste det fysiske medlemskortet sitt. Dette har nå blitt redusert til maks 400 kroner. DinSide viste i fjor hvordan mange slet med å melde seg ut via SMS. Nå skal tekstmeldingene bli klarere, og det skal bli enklere å melde seg av hele opplegget ved å sende standard stopp-koder. 2FOR1 krevde tidligere bindingstid på tolv måneder og forhåndsbetaling av medlemsavgiften, som førte til regninger like under 5.000 kroner. Nå faktureres kundene månedlig, og man fjerner kravet om den lange bindingstiden. For å få bukt med aggressiv og villedende telefonsalg, vil 2FOR1 gi nye kunder en kontrakt som må underskrives før avtalen inngås. Dette kreves av markedsføringsloven, men ifølge klager har ikke 2FOR1 alltid forholdt seg til dette tidligere. Vi skrev om selskapet første gang i mai i fjor: – 2FOR1 er advart!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer