30 minutter mot snorking

Kan du bli kvitt nattbråket uten bruk av plaster eller operasjon?

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sover du dårlig på grunn av snorking - enten din egen eller partnerens? Da kan du få hjelp via en ny metode som forskere ved universitetet i Sao Paolo i Brasil har testet ut på 31 personer med søvnapné, melder helsenettstedet WebMD.

Les også: 1 av 2 er snorkefanger

Søvnapné er en tilstand der man slutter å puste i ti sekunder eller mer, minst ti ganger i timen under søvn. De som lider av denne tilstanden er også ofte tunge snorkere.

Tungetrening og tannbørsting

16 av personene i testen skulle gjøre tunge- og ansiktsøvelser en halvtime hver dag i tre måneder.

Les også: Snorking er slankende

De skulle blant annet børste tunga med tannbørste, føre tungespissen fra fronten av ganen og bakover, uttale vokaler fort eller lenge, samt holde tunga i en viss stilling mens de spiste.

De 15 andre personene i testen fikk bare beskjed om øve seg på å puste gjennom nesen.

Klar reduksjon av plagene

Etter tre måneder ble det klart at de som hadde gjort øvelser hadde redusert søvnapneen sin med hele 39 prosent. De snorket mindre, sov bedre og var mindre trøtte på dagtid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer