30% svinn i minibarer

Har du noensinne benyttet hotellets minibar? Akkurat, ja. Kan hende du ikke var så nøye med forbruket der du satt og hadde nachspiel klokka fire på morgenkvisten? Dårlig hukommelse når minibar- regningen skal gjøres opp, påfører enkelte norske hoteller over 30% svinn.

Publisert

Der hvor regnbuen slutter finner du en kiste med gods og gull, sier sagnet. Etter en tur på byen og all servering er stengt kan hotellets minibar fortone seg som rene gullskatten. For mange er ikke opplevelsen fullt så hyggelig ved utsjekking dagen derpå. Mange sliter både bevisst og ubevisst med dårlig hukommelse, ifølge norske hotellsjefer.

Et sabla svinn

Økonomisjef Trygve Oftedal ved Radisson SAS Oslo Plaza Hotel foteller til DinSide at svinnet ved nord-europas største hotell varierer med mellom 20 og 30 prosent hva angår minibarsalget.

- Et sabla svinn er det og mye av det skyldes at mange gjester sliter med dårlig hukommelse når regningen skal gjøres opp. Om det er bevisst eller ubevisst kan vi bare spekulere i, sier Oftedal. Han tillegger at en del av svinnet nok skjer internt, uten at dette er nærmere dokumentert.

Totalt sett går allikevel ikke driften av minibarene med underskudd.

- Prisnivået på minibarvarene er slik at vi går i null selv etter at kostnadene relatert til både svinn og det faktum at to årsverk går med til driften av minibarene er trukket fra.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.