- I dag snakker vi om en «samtykkeapati». Vi er kanskje ikke så kritiske som konsumenter. Vi orker ikke lese side opp og side ned med vilkår, vi vil bare ha tilgang til tjenesten, forteller fagdirektør Catharina Nes i Datatilsynet til Dinside.
Denne apatien – det å si seg enig i vilkår uten å lese dem – gjelder i høyeste grad når det kommer til kundeklubber som Coop Medlem, Trumf og den ferske Æ-en fra Rema 1000. For blir du medlem i noe slikt, godkjenner du at alle handleturene dine logges og lagres i detalj.
- Analyser av handlevaner kan si veldig mye om oss. Man kjøper alt fra alkohol til rekeost i matbutikken, og våre handlevaner blottlegger vår livsstil. Derfor er det viktig at det er åpenhet rundt hvordan dataen blir brukt ,og at man har muligheten til å samtykke aktivt til disse analysene, mener Nes.
Datatilsynet er nå i ferd med å gjøre undersøkelser rundt nettopp det; hvordan Trumf, Coop og Æ lagrer og bruker informasjon om deg. Mye kan du lese selv, i vilkårene du kanskje allerede har godkjent.
Men lider du av samtykkeapati, leste du dem kanskje ikke i detalj. Det har Dinside gjort, og her er fire punkter du bør være klar over.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger