- Det er viktig med et godt forbrukervern. Nå gjør vi det enda bedre, sier «forbrukerminister», bedre kjent som barne- og likestillingsminister, Solveig Horne (FrP) i en pressemelding.
Anledningen er en snart oppdatert lov om utvalget som tar seg av mange forbrukertvister her til lands: Tidligere kjent som Forbrukertvistutvalget (FTU), fra 1. mars kalt Forbrukerklageutvalget (FKU?).
Lovverket må oppdateres i tråd med EU-krav, uten at det i praksis er så stor forskjell for deg og meg. Men noen forbedringer er det, og det som allerede var et godt tilbud skal på noen områder blir enda litt bedre.
Her er fem grunner til at du bør huske på Forbrukerklageutvalget neste gang du krangler med butikken.
#1: Utvalget hjelper deg med alle kjøp
Som navnet tilsier hjelper utvalget forbrukere, både deg som har kjøpt noe fra en butikk (forbrukerkjøpsloven og angrerettloven), og deg som har kjøpt noe fra en privatperson på for eksempel Finn.no (kjøpsloven).
Oppstår det en krangel mellom dere, kan saken først tas opp i Forbrukerrådet, og om det ikke løser seg der, gå videre til Forbrukerklageutvalget.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger