500 millioner i kollektiv-gevinst

Bilismen må til livs om det skal bli økning i kollektivtrafikken. Nå kommer tiltakene, samt etablering av nye råd. Blir det bedring, eller flere supperåd uten effekt?

Publisert
Sist oppdatert

Til tross for at de fleste partiene er enige i at det bør satses mer på kollektivtrafikk, er det biltrafikken som øker. Vegtrafikkindeksen for 2002 viser en vekst i biltrafikken på 2,1 prosent, mens antall kollektivreisende er redusert med 1 prosent i samme periode.

Derfor styrkes nå kollektivsatsingen, og da spesielt i storbyområdene.

500 millioner til transportselskapene

Vel halvparten av gevinsten vil tilfalle lokal buss, trikk, båt og T-bane, mens 25 prosent vil tilfalle NSB og Flytoget. Resten tilfaller øvrig kollektivrelatert virksomhet, blant annet luftfart.

Hvordan? Persontransport inkluderes i merverdiavgiftssystemet med en lav sats på 6 % fra og med 1. mars 2004. Trafikkselskapene kan trekke fra 24 % inngående merverdiavgift og får en samlet årlig gevinst på anslagsvis 500 millioner kroner, og om lag 330 mill. kr i 2004.

Avvikling av el-avgiften for produksjonsvirksomhet vil også bidra til å styrke økonomien for kollektivtransporten, særlig for skinnegående transport.

I tillegg innføres en belønningsordning for å stimulere storbyområdene til å gjennomføre tiltak som gir et bedre kollektivtilbud og som demper veksten i personbiltrafikken. Regjeringen ønsker å bevilge 100 millioner kroner til ordningen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer