Publisert
Sist oppdatert

Kjære selger!

Dette er hva jeg har rett på:

Gjennom forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten min, kan jeg klage på en vare som er mangelfull og som ikke er slik som avtalt. Hvis ingenting er avtalt for varens egenskaper, sammenligner man egenskaper og holdbarhet tilsvarende ting i samme prisklasse. Det samme gjelder for egenskaper og holdbarhet som ble lovet i forbindelse med reklame eller markedsføring, men som ikke oppfylles.

Men vær obs på:

  • Uriktig bruk, unormal slitasje og lynnedsslag blir ikke regnet som grunnlag for reklamasjon.
  • Etter at varen har blitt ødelagt, eller lignende, har du to måneders frist på å klage til selger.
  • Garanti: Garantien er satt av bedriften eller butikken, og er bare relevant hvis den gir deg flere rettigheter i tilegg til det som følger av loven. Hvis selgeren har gitt deg garanti, er han bundet av denne. Selv om garantitiden er ute, vil du kunne klage innenfor forbrukerkjøpslovens frister, ifølge Forbrukerrådet.

    Eksempel på garanti: En ekstra gode som forbrukerkjøpsloven ikke gir deg. For eksempel livstidsgaranti på kaffetrakteren, eller en garanti om at maten er ferdig på MacDonalds innen et minutt.

    For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer