7 tips for black friday-shopping

Det gjelder å være sikker på at du faktisk gjør en god handel.

GALSKAP: Black friday har heldigvis ikke blitt fullt så villt som i flere andre land. Her ser du black friday-handlere i Wembley i London under fjorårets salg.  Foto: DAVID PARRY / PA PHOTOS / NTB SCANPIX
GALSKAP: Black friday har heldigvis ikke blitt fullt så villt som i flere andre land. Her ser du black friday-handlere i Wembley i London under fjorårets salg. Foto: DAVID PARRY / PA PHOTOS / NTB SCANPIX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Black friday, kanskje svartefredag på norsk, er en amerikansk tradisjon. Den faller alltid på fredagen etter deres thanksgiving, i år 26. november, og markerer begynnelsen på årets julehandel.

Konseptet er enkelt: Alle prøver å ha årets beste tilbud på én og samme dag. Og som så mange andre amerikanske tradisjoner, har handelsstanden nå hamret den inn i Norge, også.

Så lik det eller ikke: Black friday er her. Men det er slettes ikke dermed sagt at du burde styrte ut døra med bankkort i hånda.

Her er noen tips til hvordan du kan komme helskinnet fra den svarte fredagen.

LES OGSÅ: - Man lager jo salg fordi man at vet folk lar seg rive med

#1: Sjekk at tilbudet faktisk er tilbud

Store bokstaver betyr ikke tilbud. Det betyr bare at bokstavene er store.

For at noe skal kunne kalles et tilbud må man følge strenge regler, som at produktet må ha blitt solgt til en høyere pris så og så lenge, og så og så kort tid før tilbudet. Oppfylles ikke disse reglene, kan butikken i stedet prøve seg med store bokstaver og utsagn som «Sjekk prisen!» og «Wow!» uten å bruke ordet tilbud.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer