8 viktige råd til menn

Denne saken er skrevet for alle våre mannlige lesere. Og følg med – for de fleste av dere tar ikke godt nok vare på helsen deres.

Publisert
Sist oppdatert

Disse åtte punktene kan redde livet ditt.

1) VEKT
Hvis livvidden din er mer enn 100 centimeter har du økt risiko for å utvikle hjertesykdommer og overvektrelaterte sykdommer som diabetes, galleproblemer og kreft. Overvekt er en alvorlig helserisiko, og det farligste fetter er det som er lagret rundt midjen.

DETTE BØR DU GJØRE: Hvis du slanker deg så livvidden blir 10 centimeter mindre faller risikoen for å utvikle overvektrelaterte sykdommer. Hvis du kutter ned 100 kalorier om dagen, noe som tilsvarer en kjeks eller tre biter av en burger, vil det hjelpe.

2) SEX
Hvis du ikke får ereksjon over en lang periode er probemet fysisk og ikke psykisk. Finn ut om du får en ereksjon i søvne. Det kan du gjøre ved å feste en rekke frimerker innerst på penisen og sove i underbukser. Hvis frimerkene er revet fra hverandre om morgenen har du hatt ereksjon. Dette betyr at årsaken er psykologisk, og kan skyldes stress, angst eller et kjedelig sexliv.

DETTE BØR DU GJØRE: Impotens er ofte en indikasjon på et underliggende helseproblem. Gå til legen for å utelukke disse.

3) HUDKREFT
Har du lagt merke til en føflekk som vokser og klør? Se også opp for føflekker med ujevne kanter i en blanding av brune og svarte toner. Hudkreft er sjeldnere blant menn enn kvinner, men oftere dødelig for menn fordi vi ikke ser signalene.

DETTE BØR DU GJØRE: Hold øye med uvanlige føflekker, det kan være hudkreft. Følg med i to uker - hvis de ikke går tilbake til normaltilstand bør du kontakte lege.

4) KORT LUNTE
Blir du lett irritert og synes det er vanskelig å slappe av? Har du kort lunte på jobben eller kjefter du på barna i noen situasjoner? Hvis du gjør det kan du lide av depresjon. En kort lunte er et klassisk tegn på depresjon. Ofte forstår ikke menn at de er klinisk deprimerte.

DETTE BØR DU GJØRE: Det er viktig at du går til legen og får hjelp. Antidepresiver er ikke den eneste formen for behandling. Legen din vil hjelpe deg med å bryte ned rutinene i depresjonen og foreslå livsstilsendringer.

5) DIABETES
Høres en kraftig tørstfølelse kombinert med trøtthet, vekttap og konstant behov for å gå på do kjent ut? Diabetes type 2 kan utvikles over tid og blir ofte oversett. Du kan være blant de mange diabetikerne som ikke er diagnostiserte.

DETTE BØR DU GJØRE: Noter symptomene du har. Hvis du tror du er rammet, spør legen eller en sykepleier om å ta en test.

6) DÅRLIG FORM
Sliter du med å ta på deg sokkene eller løpe til bussen? Det er tegn på at du er utrent. Sjekk formen din ved å male hvilepulsen, løpe opp noen trapper, og sjekke den en gang til etter 15 minutter. Da burde den være normal igjen.

DETTE BØR DU GJØRE: hvis du trener en halvtime tre ganger i uken er det nok til å forbedre formen din kraftig. Tre timinutters økter - rask gange til busstoppet eller butikken - er nok.

7) PROSTATA
Hvis du star opp to-tre ganger i løpet av natten for å gå på do kan du ha forstørret prostata. Det er mest vanlig for menn over 50 år. De som lider av det føler at de ikke får tømt blæren helt. Dersom du ikke har vært på fest skal du ikke trenge å gå på do om nettene. Hvis du gjør det hver natt bør du få det undersøkt.

DETTE BØR DU GJØRE: Gå til fastlegen. Sannsynligvis er det ikke kreft, men forstørret prostata. Hvis det er alvorlig er sjansene for å overleve mye høyere dersom det blir oppdaget tidlig.

8) HJERTE
Har du vondt i brystet når du går opp og ned trappene? Hvis du er voksen og har vondt i brystet og sure oppstøt over en lang periode, kan det være en hjertesykdom. Mange menn forveksler hjertesykdommer med dårlig forsøyelse og forstår ikke advarslene.

DETTE BØR DU GJØRE: Hjertekrampe forekommer ofte etter en hard fysisk påkjenning, mens et infarkt kan komme når som helst. Hvis du tror du har hjertekrampe, slapp av til smertene har gått over og kontakt legen din. Hvis du tror du har et infarkt - ring nødtelefonen 113. Sjekk blodtrykket ditt jevnlig.

Mozon.no, 13.05.2004

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer