Vi oversømmes stadig av svindelforsøk både på e-post, telefon og i sosiale medier.
Både kommersielle aktører og offentlige etater blir misbrukt i stor stil, og bakmennene blir stadig flinkere til å få svindelen til å se ekte ut.
- Troverdig
Posten er blant dem som ofte rammes av slike svindelforsøk, og den nyeste svindelvarianten som dukket opp hos redaksjonen nylig, så ganske så ekte ut.
Det sier Posten seg enig i.
- Denne er absolutt troverdig, kommenterer pressekontakt Matilda Adelborg når DinSide tar kontakt.
I e-posten står det at Posten ikke fikk levert pakken på grunn av feil adresse, og man blir bedt om å redigere adressen og bestille levering neste dag.
De bemerker samtidig at et lite beløp vil bli trukket fra «betalingsmåten» din.
- Vi vil aldri be deg oppgi sensitive detaljer, minner Adelborg om.
Lynkurs
Hun ber folk om å sjekke Postens egen app, eller hjemmeside for å være på den sikre siden, dersom man får slike e-poster.
Posten har som sagt vært utsatt for svindel-misbruk en rekke ganger, og har derfor laget et eget lynkurs i hvordan man avdekker nettsvindel. Dette finner du her. (ekstern lenke)
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger