Svindel

- Absolutt troverdig

Ny svindel i omløp.

E-POST: En ny svindel fra Posten dukket opp nylig. Foto: Skjermdump
E-POST: En ny svindel fra Posten dukket opp nylig. Foto: Skjermdump Vis mer
Publisert

Vi oversømmes stadig av svindelforsøk både på e-post, telefon og i sosiale medier.

Både kommersielle aktører og offentlige etater blir misbrukt i stor stil, og bakmennene blir stadig flinkere til å få svindelen til å se ekte ut.

- Troverdig

Posten er blant dem som ofte rammes av slike svindelforsøk, og den nyeste svindelvarianten som dukket opp hos redaksjonen nylig, så ganske så ekte ut.

Det sier Posten seg enig i.

- Denne er absolutt troverdig, kommenterer pressekontakt Matilda Adelborg når DinSide tar kontakt.

I e-posten står det at Posten ikke fikk levert pakken på grunn av feil adresse, og man blir bedt om å redigere adressen og bestille levering neste dag.

De bemerker samtidig at et lite beløp vil bli trukket fra «betalingsmåten» din.

- Vi vil aldri be deg oppgi sensitive detaljer, minner Adelborg om.

STEMMER: Denne e-posten har både lenke som likner, samt adresse og forteaksnummer til Posten. Foto: Skjermdump
STEMMER: Denne e-posten har både lenke som likner, samt adresse og forteaksnummer til Posten. Foto: Skjermdump Vis mer

Lynkurs

Hun ber folk om å sjekke Postens egen app, eller hjemmeside for å være på den sikre siden, dersom man får slike e-poster.

Posten har som sagt vært utsatt for svindel-misbruk en rekke ganger, og har derfor laget et eget lynkurs i hvordan man avdekker nettsvindel. Dette finner du her. (ekstern lenke)

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer