Politiet i Agder rykket i går ut med en advarsel etter å ha mottatt flere henvendelser fra folk som er blitt forsøk svindlet i forbindelse med kjøp og salg på Facebook og Helthjem.
- Det anbefales å bruke sunn skepsis og fornuft ved avtaler om kjøp og salg på nett, oppfordrer politiet.
Jobber med å avdekke svindelforsøk
Overfor DinSide bekrefter Marius Evensen, kommunikasjonssjef i Helthjem, at de er kjent med svindelforsøkene.
- Metodene svindlerne bruker i dag, er ofte utspekulerte. Heldigvis opplever vi å ha relativt god kontroll på situasjonen, men det er naturligvis veldig kjedelig å høre om tilfellene hvor folk blir lurt, forteller han.

Slår alarm
Selskapet har trappet opp arbeidet sitt for å motvirke svindel, og de har ansatte som jobber med å avdekke og fjerne falske nettsider.
- I tillegg informerer vi kundene våre på våre nettsider, samt sender ut nyhetsbrev med tips om hva man kan se etter for å detektere om en nettside er falsk. For eksempel vil vi aldri be om penger, kontoinformasjon eller andre former for betaling over tekstmelding, forteller Evensen og legger til:
- Vi ber heller aldri om innlogging med BankID eller om å opplyse om saldo.
Flere henvendelser
- Har dere fått egne henvendelser fra publikum på dette?
- Ja, og vi oppfordrer alle våre kunder som opplever å få mistenksomme henvendelser, eller som allerede har vært uheldige å bli et offer, om å ta kontakt med kundeservice. Vi vil alltid gjøre vårt ytterste for å hjelpe til i slike situasjoner. Det er viktig at kunder rapporterer inn alle forsøk på svindel utført i vårt navn, slik at vi kan fortsette å jobbe målrettet mot denne typen kriminell aktivitet.

Enorm økning
Evensen forteller at de syns det er veldig trist for alle kundene som rammes.
- Nå som vi er inne i en høysesong med høyt volum av folk som benytter seg av våre tjenester, oppfordrer vi alle til å være ekstra påpasselige med hva de trykker på, sier han og fortsetter:
- Vårt beste tips er å aldri trykke på tilsendte lenker, men alltid oppsøke vår nettside direkte. Skulle ulykken først være ute, bør man snarest mulig ta kontakt med oss og banken sin, som har gode rutiner i denne typen saker.