Har du solgt noe på bruktmarkeder som Finn, Facebook og liknende er det en mulighet for at du har erfart at ikke alle har gode hensikter. Vi har ved flere anledninger skrevet om tilfeller der folk forsøker å lure andre på Finn, og har fått inn et tips fra en leser som reagerer på fremgangsmåten til en «kjøper» i forbindelse med salg av bil.
I dette tilfellet tar personen kontakt via Facebook Messenger, ikke gjennom Finns meldingssystem, og skriver først at vedkommende ikke kan møte opp selv, men tilbyr seg å sende en «EMS-faktor» som vil møte opp med kontanter og «hente varen». Se hele samtalen lenger ned i saken.
Tar man en titt på Facebook-profilen til personen som tar kontakt, ser man at han eller hun er bosatt i Elfenbenkysten og har tilsynelatende ingen forbindelser til Norge - noe som bør få varsellampene til å blinke.
– Bærer preg av svindel
Overfor DinSide sier Geir Petter Gjefsen, leder Forbrukertrygghet i Finn, at de først og fremst anbefaler å holde samtalen på Finn.
– Hold dialogen på Finn. Vi har sikkerhetsmekanismer som kan plukke opp falske henvendelser, og vi hjelper brukerne med å finne ut hva som er ekte eller falskt, sier han.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger