Bruktbilsalg

Advarer: Forsøk på svindel

Får du slike henvendelser når du skal selge bilen, bør du være på vakt.

EMS-AGENT?: «Kjøperen» tilbyr seg å sende en «EMS-agent» som kommer med pengene for bilkjøpet i en konvolutt. Foto: Øystein B. Fossum
EMS-AGENT?: «Kjøperen» tilbyr seg å sende en «EMS-agent» som kommer med pengene for bilkjøpet i en konvolutt. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Har du solgt noe på bruktmarkeder som Finn, Facebook og liknende er det en mulighet for at du har erfart at ikke alle har gode hensikter. Vi har ved flere anledninger skrevet om tilfeller der folk forsøker å lure andre på Finn, og har fått inn et tips fra en leser som reagerer på fremgangsmåten til en «kjøper» i forbindelse med salg av bil.

I dette tilfellet tar personen kontakt via Facebook Messenger, ikke gjennom Finns meldingssystem, og skriver først at vedkommende ikke kan møte opp selv, men tilbyr seg å sende en «EMS-faktor» som vil møte opp med kontanter og «hente varen». Se hele samtalen lenger ned i saken.

Tar man en titt på Facebook-profilen til personen som tar kontakt, ser man at han eller hun er bosatt i Elfenbenkysten og har tilsynelatende ingen forbindelser til Norge - noe som bør få varsellampene til å blinke.

– Bærer preg av svindel

Overfor DinSide sier Geir Petter, leder Forbrukertrygghet i Finn, at de først og fremst anbefaler å holde samtalen på Finn.

– Hold dialogen på Finn. Vi har sikkerhetsmekanismer som kan plukke opp falske henvendelser, og vi hjelper brukerne med å finne ut hva som er ekte eller falskt, sier han.

Selger svarer på henvendelsen med spørsmål om det er vanlig å kjøpe bil uten å se den først, og legger til at det ved bilkjøp må fylles ut salgsmelding. Dette spørsmålet svarer ikke personen på, men skriver at «EMS-agenten kommer hjem til deg og gir deg en konvolutt som inneholder pengene dine».

«Når du har bekreftet pengene dine vil du gi ham varen slik at han kan sende den hjem til meg», skriver personen.

Gjefsen sier at at han har sjekket med kollegaer og at ingen av dem har hørt om hverken «EMS-agent» eller «EMS-faktor» tidligere, og at det trolig er snakk om utenlandsk språk som er oversatt gjennom Google Translate.

– Ordlyden er ny, men fremgangsmåten likner på svindler vi har sett tidligere, forteller Gjefsen.

I slike tilfeller foreslår kjøper å gjennomføre transaksjonen gjennom forskjellige tjenester, og holde kommunikasjonen utenfor Finn.

– Vi ser denne type svindel også gjennom FIinn, så det er ikke noe som bare gjelder for kommunikasjon utenfor oss. Fellesnevnere er gjerne; litt dårlig språk, svindlerne ønsker at du skal benytte en tjeneste for betaling eller frakt som er forfalsket - så om man blir spurt om å bruke Finn-betaling eller Posten, så gå inn via siden finn.no eller posten.no og ikke bruk lenken du får tilsendt, oppfordrer Gjefsen.

På den ovennevnte meldingen skriver selger at de ikke tar kontanter, hvorpå kjøper svarer «Ok det fungerer» og legger til at de trenger fullt navn, adresse, postkode, prisen på varen og e-postadresse for å gjennomføre betalingen.

Slik var fremgangsmåten til «kjøper». Foto: Skjermdump
Slik var fremgangsmåten til «kjøper». Foto: Skjermdump Vis mer

– Gi beskjed til oss

På spørsmål om dette kan være forsøk på hvitvasking, sier Gjefsen at det er mulig.

– Det er én av to ting; hvitvasking eller svindel, men jeg tror ikke at det går så langt at noen faktisk vil møte opp med kontanter. I stedet tror jeg det kommer dit at selger får beskjed om å fylle inn informasjon, som BankID, og at det dermed er snakk om svindel. Men det er bare en antakelse, sier han.

Gjefsens anbefaling er å ikke ha videre dialog på slike henvendelser og å gi beskjed til Finn, selv om dialogen ikke er gjort via deres tjeneste.

– Den bærer preg av Google Translate og virker ikke å være reell. Personen svarer heller ikke på relevante spørsmål, og ved salg av bil er det mye som skal gjøres. Blant annet salgsmelding, som selger skriver.

Geir Petter Gjefsen, leder Forbrukertrygghet i Finn. Foto: Finn
Geir Petter Gjefsen, leder Forbrukertrygghet i Finn. Foto: Finn Vis mer

Et eksempel på nettfisking

Politioverbetjent i Sør-Øst politidistrikt, Terje Stubb-Olsen, skriver i en e-post til DinSide at dette er en annen måte å få tak i personlig informasjon på. Såkalt nettfisking, der svindleren forsøker å «fiske ut» informasjon fra offeret.

– «Kjøper» vil etter denne kommunikasjonen gå videre for å få ytterligere informasjon, forklarer politioverbetjenten.

Stubb-Olsen legger til at det er viktig for publikum å huske på at en ikke skal utgi personlig informasjon.

– Hverken via telefon, e-post, melding og så videre. Dette er personlig informasjon som ikke må deles, oppfordrer han.

Ifølge politioverbetjenten florerer det av ulike måter å tilegne seg denne type informasjon på.

– Vær sikker på hvem det kommuniseres med og bruk sikre betalingstjenester ved kjøp og salg.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer