Svindlere vet å utnytte store merkevarer og nye forsøk på svindel dukker stadig opp. DinSide har tidligere skrevet om såkalte «fansider», for eksempel «Europris Fans» og «Ikea Fans», som framstår som ekte Facebook-sider, som ofte går igjen. Disse svindelsidene har et mål om å lokke deg til å kommentere på siden.
Denne gangen har en liknende svindel dukket opp på Facebook, hvor det er Kiwi som blir berørt.
Nylig ble det opprettet en Facebook-side som har navnet «Kiwi Norge». De har postet et innlegg hvor de har en konkurranse i forbindelse med Kiwi sin 44-årsdag som de hevder i slutten av mai.

Over tusen mennesker har allerede kommentert innlegget i et håp om å vinne konkurransen. Vinnerne blir lovet spesialgaveposer. Disse er også avbildet i innlegget, sammen med andre bilder fra Kiwi-butikker og ansatte.
- Dette er ikke oss, men en svindelside, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi.

Nettet koker
Mye svindel i det siste
Hun forteller til DinSide at det har vært mye av slike sider de siste ukene.
De oppretter falske sider i butikkens navn. Forrige uke la Kiwi ut et innlegg om at det har vært mange svindelforsøk. Mange av Kiwis butikker opplever at svindlere utgir seg for å være butikkens Facebook-side. De oppfordrer folk til å rapportere slike falske sider.

Politiet advarer: - De er frekke
Bør ringe en bjelle
Helgesen råder folk om å sjekke etter verifiseringsmerke, en blå hake ved siden av navnet. Ser du dette, skal du være på den ekte Kiwi-siden.
- De skriver at du må gå på en ekstern nettside for å få premie, det gjør ikke vi, konstaterer hun.
Dette er også noe du å tenke gjennom for å avsløre en svindelside.
- Svindelsidene prøver å få kunder til å fylle ut kontakt- eller kortinformasjon. Da burde det ringe en bjelle. Vi i Kiwi vil aldri be deg om å fylle ut kortinformasjon våre konkurranser, forteller Helgesen.
PS: Kiwi fylte 44 år i mars, ikke i mai.