Den siste tida har flere personer fått tekstmeldinger fra falske Klarna-kontoer.
- Du har en utestående faktura hos Klarna. For å unngå gebyrer logg inn og betal via klarnabetaling.net. Frist: 23.12.22, står det i tekstmeldingen fra den falske Klarna-kontoen.
Trykker du på lenka forsøker svindlerne å lure fra deg BankID-informasjon som pin-kode og passord.

Tømmer kontoen din
Kommunikasjonsdirektør i Klarna, Filippa Bolz, forteller til DinSide at de er klar over svindelforsøket og at de ikke er glade for at noen utgir seg for å være dem.
- Det hender dessverre at svindlere bruker Klarnas navn med kriminelle hensikter. Det er ikke noe vi har direkte kontroll over, men vi prøver på mange forskjellige måter å lære opp forbrukere til å gjenkjenne svindelmetoder, forklarer hun til DinSide.
Bolz legger til at svindlerne bruker phishing for å sende ut falsk kommunikasjon som ser ut til å komme fra Klarna.
- Det skjer vanligvis på e-post (men det kan også skje via andre kanaler), og målet er å stjele kredittkortnummer, passord eller andre sensitive opplysninger for deretter å bruke dem til for eksempel å kjøpe varer eller tjenester.

Advarer
Den siste tida har DinSide skrevet om en rekke svindelforsøk, og den siste måneden har Easy Park, Rema 1000 og Europris kommet med advarsler.
- Dessverre ser vi altfor ofte at noen få misbruker både Europris og andre merkevarer for å utnytte brukerne på sosiale medier. Vi anbefaler å lese innleggene godt og se etter verifisering. Vi spør aldri om kredittopplysninger i forbindelse med konkurranser, uttalte Jonas Guttormsen, kommunikasjonsansvarlig i Europris, til DinSide.