I fjor ble «krympflasjon» kåret til årets ord. Fenomenet beskriver når et produkt har krympet i størrelse, men har samme pris. DinSide har skrevet flere saker om fenomenet.
Det franske supermarkedet Carrefour har nylig satt opp advarselsskilt og klistremerker på hyllene for å advare forbrukerne om varer som har blitt utsatt for krympflasjon. Det skriver BBC.
Carrefour har sagt at de ønsker å legge press på produsentene, ifølge den britiske avisa.

Ny pristabbe
Har allerede en oversikt
Vi har spurt flere norske dagligvarekjeder om hva de tenker om merkeordningen til Carrefour, og om de vurderer det samme.
- Vi skal også være transparente og ærlige på pakningsendringer, så kundene våre finner til enhver tid oppdatert informasjonen som gjelder våre egne og unike merkevarer, på våre nettsider, opplyser Line Aarnes, Kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.
Denne oversikten har vært tilgjengelig i snart ett år, påpeker Aarnes.
- Alle gode tiltak, som kan gjøre det enklere for kunden å navigere i butikkene våre, er vi positive til, så det skal bli spennende å følge utviklingen til Carrefour, legger hun til.
Ikke vurdert det
- Det kan være mange grunner til at varer endrer pakningsstørrelse, og det er leverandørene selv som er ansvarlig for innholdet i sine produkter og eventuelle pakningsendringer de foretar. Vi har ikke vurdert noen slik merking som du viser til, forklarer kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.
Norgesgruppen eier blant annet Kiwi, Meny, Spar og Joker.
- Når det gjelder våre egne merkevarer har vi imidlertid et ekstra ansvar, og vi har derfor laget en oversikt over alle pakningsendringer det siste året og publisert disse på nettsidene til Unil, som er ansvarlig for våre merker. På den måten gjør vi det enklere for kunden å få oversikt over endringer og en forklaring på hvorfor, legger hun til.
Søyland forteller til DinSide at Unil går gjennom høstens produktnyheter for å se om det er eksempler der som bør inn på listen.

Full sjokokrig
Ikke behov for slik merkeordning
Også Coop sier at de ikke ser behov for en egen merkeordning rundt dette.
- Kundene kan være trygge på at Coop ikke gjør endringer i pakningsstørrelser for å lure dem, vi er eid av kundene og er opptatt av å tilby pakningsstørrelser som treffer alle målgrupper, enten du er singel-husholdning, liten eller stor familie. Vi har derfor ikke sett noe behov for å merke våre egne merkevarer på noe spesielt vis, forklarer kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.
- Det skjer ikke så mange endringer at vi har sett behov for egen merkeordning rundt dette, vi tror det er viktigere at enhetsprisene kommer tydelig fram i butikkene, slik at kundene kan sammenlikne hvilke pakninger som er billigst og handle ut fra deres behov, avslutter han.