Ny PostNord-svindel

Advarer mot falsk hentemelding

- Vil aldri be deg om å fylle inn personopplysninger, sier PostNord.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Jul er høytid for mye, inkludert svindel. Sikkerhetsselskaper har allerede gått ut og advart mot en svindelbølge før jul, og ber netthandlere om å være på vakt.

Og det er bare å stålsette seg. På sin Facebook-side informerer PostNord om det nyeste svindelforsøket rettet mot deres kunder.

- Vi så tidlig mandag morgen at det hadde blitt sendt ut et svindelforsøk på e-post og vi la derfor ut en banner på kundeservicesiden og advarte. Vi har fått 54 henvendelser om svindel de siste dagene, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord til Dinside.

Svindelforsøket er en klassisk falsk hentemelding som sier at en pakke er forsøkt levert, og i dette tilfellet ønsker svindlerne at du skal «laste opp passet ditt».

«PostNord vil aldri under noen omstendigheter be deg om å fylle inn personopplysninger på verken SMS, eller per e-post», understreker selskapet på sine nettsider.

Forventer økning

Ole A. Hagen i PostNord sier til Dinside at de normalt merker en økning i svindelforsøk i forbindelse med store pakkevolumer, som det er rundt black friday/black week og julehandelen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer