Ny PostNord-svindel

Advarer mot falsk hentemelding

- Vil aldri be deg om å fylle inn personopplysninger, sier PostNord.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Jul er høytid for mye, inkludert svindel. Sikkerhetsselskaper har allerede gått ut og advart mot en svindelbølge før jul, og ber netthandlere om å være på vakt.

Og det er bare å stålsette seg. På sin Facebook-side informerer PostNord om det nyeste svindelforsøket rettet mot deres kunder.

- Vi så tidlig mandag morgen at det hadde blitt sendt ut et svindelforsøk på e-post og vi la derfor ut en banner på kundeservicesiden og advarte. Vi har fått 54 henvendelser om svindel de siste dagene, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord til Dinside.

FALSK: PostNord ber deg ikke om å laste opp passet ditt for å få utlevert en pakke. Foto: Kirsti Østvang
FALSK: PostNord ber deg ikke om å laste opp passet ditt for å få utlevert en pakke. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Svindelforsøket er en klassisk falsk hentemelding som sier at en pakke er forsøkt levert, og i dette tilfellet ønsker svindlerne at du skal «laste opp passet ditt».

«PostNord vil aldri under noen omstendigheter be deg om å fylle inn personopplysninger på verken SMS, eller per e-post», understreker selskapet på sine nettsider.

Forventer økning

Ole A. Hagen i PostNord sier til Dinside at de normalt merker en økning i svindelforsøk i forbindelse med store pakkevolumer, som det er rundt black friday/black week og julehandelen.

- Men foreløpig har vi kun fått inn sporadiske svindelforsøk. Vi forventer dessverre økt antall svindel-eposter fremover til jul, sier kommunikasjons- og markedsdirektøren.

I desember 2019 mottok selskapet 2900 henvendelser om svindelforsøk.

- Vi forsøker å besvare de henvendelsene vi får når forbrukere henvender seg, og vi vurderer hver gang om dette skal politianmeldes, sier han.

Flere advarer

Også Posten er bekymret i forkant av netthandelsinnspurten før jul. De anbefaler å bruke deres sporingsapp for å sjekke om meldinger om pakker i e-poster eller SMS-er stemmer, og at du ikke klikker ukritisk på lenker du mottar på e-post eller SMS.

De registrerer også at svindelforsøk som misbruker deres merkevarer Posten og Bring stadig blir bedre både i språk og etterligning, og at det etter hvert har blitt vanskeligere å se om en e-post eller SMS er legitim eller ikke.

Fem råd mot nettsvindel

  1. Svindel-e-poster utformes ofte slik at de ser ut til å komme fra en kjent nettbutikk eller pakkeleverandør. Vær derfor kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et seriøst selskap.
  2. Ikke trykk på lenker i e-poster eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside, eller ta kontakt direkte gjennom kontaktinformasjon du søker opp selv.
  3. Ikke oppgi sensitiv informasjon som for eksempel betalingskortinformasjon uten å være sikker på at du selskapet du oppgir det til er det det utgir seg for å være.
  4. Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
  5. Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs aktør, bør du sperre kortet ditt raskt.

Kilde: Sikkerhetsselskapet KnowBe4

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer