Jul er høytid for mye, inkludert svindel. Sikkerhetsselskaper har allerede gått ut og advart mot en svindelbølge før jul, og ber netthandlere om å være på vakt.
Og det er bare å stålsette seg. På sin Facebook-side informerer PostNord om det nyeste svindelforsøket rettet mot deres kunder.
- Vi så tidlig mandag morgen at det hadde blitt sendt ut et svindelforsøk på e-post og vi la derfor ut en banner på kundeservicesiden og advarte. Vi har fått 54 henvendelser om svindel de siste dagene, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord til Dinside.

Svindelforsøket er en klassisk falsk hentemelding som sier at en pakke er forsøkt levert, og i dette tilfellet ønsker svindlerne at du skal «laste opp passet ditt».
«PostNord vil aldri under noen omstendigheter be deg om å fylle inn personopplysninger på verken SMS, eller per e-post», understreker selskapet på sine nettsider.
Forventer økning
Ole A. Hagen i PostNord sier til Dinside at de normalt merker en økning i svindelforsøk i forbindelse med store pakkevolumer, som det er rundt black friday/black week og julehandelen.
- Men foreløpig har vi kun fått inn sporadiske svindelforsøk. Vi forventer dessverre økt antall svindel-eposter fremover til jul, sier kommunikasjons- og markedsdirektøren.
I desember 2019 mottok selskapet 2900 henvendelser om svindelforsøk.
- Vi forsøker å besvare de henvendelsene vi får når forbrukere henvender seg, og vi vurderer hver gang om dette skal politianmeldes, sier han.

Dette skjer når du trykker på den falske SMS-lenka
Flere advarer
Også Posten er bekymret i forkant av netthandelsinnspurten før jul. De anbefaler å bruke deres sporingsapp for å sjekke om meldinger om pakker i e-poster eller SMS-er stemmer, og at du ikke klikker ukritisk på lenker du mottar på e-post eller SMS.
De registrerer også at svindelforsøk som misbruker deres merkevarer Posten og Bring stadig blir bedre både i språk og etterligning, og at det etter hvert har blitt vanskeligere å se om en e-post eller SMS er legitim eller ikke.
Fem råd mot nettsvindel
- Svindel-e-poster utformes ofte slik at de ser ut til å komme fra en kjent nettbutikk eller pakkeleverandør. Vær derfor kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et seriøst selskap.
- Ikke trykk på lenker i e-poster eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside, eller ta kontakt direkte gjennom kontaktinformasjon du søker opp selv.
- Ikke oppgi sensitiv informasjon som for eksempel betalingskortinformasjon uten å være sikker på at du selskapet du oppgir det til er det det utgir seg for å være.
- Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
- Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs aktør, bør du sperre kortet ditt raskt.
Kilde: Sikkerhetsselskapet KnowBe4