Det er fristende å lokke med lave priser for å få fart på salget igjen. Det er en farlig vei å gå. Det kan gi lavere inntjening når markedet snur, hevder BI-forsker Ragnhild Silkoset.
Finanskrisen har ført til redusert betalingsvilje og økt prisbevissthet hos forbrukerne. Mange butikker rammes av sviktende salg. Derfor kan være fristende å lokke med salg og rabatter for å få fart på omsetningen igjen. Forbrukerne kan glede seg over både 50 prosent salg og ”ta 3, betal for 2”-tilbud i fleng. Siste mote rekker knapt å bli solgt til ordinær pris før de blir utstyrt med røde salgslapper.
Se også: Salget har begynt for lengst
Går utover bedriftene
Lavere priser gir også rask effekt på omsetningen. Handelen kjøper seg tid og dekker kostnadene sine på kort sikt. Dette er en farlig strategi, mener førsteamanuensis Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI.
- Du signaliserer at du er villig til å kutte priser. Det svekker merkeimaget til produktene dine. Når markedet snur igjen, risikerer du å måtte nøye deg med lavere inntjening, advarer Silkoset.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger