Widerøe

Advarer mot svindel: – Vær på vakt

Har stanset tusenvis av svindel-eposter.

SVINDEL: Flyselskapet Widerøe advarer mot et omfattende svindelforsøk på epost. Foto: Kyrre Lien/NTB
SVINDEL: Flyselskapet Widerøe advarer mot et omfattende svindelforsøk på epost. Foto: Kyrre Lien/NTB Vis mer
Publisert

Flyselskapet Widerøe advarer mot et omfattende angrep via epost som har «support@wideroe.no» som avsender.

– Det er sendt ut en epost fra en adresse som tilsynelatende er Widerøes kundesenter, til et ukjent antall mottakere, skriver Widerøe i en pressemelding og legger til at det er ukjent hvor mange slik eposter det er sendt ut, men at deres systemer har stanset over 6000 av dem.

I epostene, som har «Apple-konto informasjonen kredittkort XX-5125 har vært utløpt !» i emnefeltet, forsøker svindlerne å lure ofre til å oppgi kredittkortinformasjonen sin. Dette er såkalt nettfiskingangrep, eller phishing på engelsk, der angriperne forsøker å fiske til seg bankkortinformasjon.

– Vær på vakt

Widerøe opplyser i pressemeldingen at det primært ser ut til at det er epostadresser i @online-no-domenet som mottar nettfisking-epostene, men de ikke kan utelukke at også andre epostadresser har mottatt svindelen og oppfordrer kundene om å være på vakt.

– Første tegn til phishing-forsøk ble oppdaget klokken 03:45 natt til onsdag, forteller kommunikasjonssjef i Widerøe Catharina Solli.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer