Siden 2020 har det vært en tidobling i antallet nordmenn som blir utsatt for BankID-svindel, skriver forsikringsselskapet Frende i en pressemelding.
- Siden 2020 har vi sett en tidobling i antallet personer som har fått kontoene sine tømt etter svindel med BankID, skriver Tina Jerstad fra selskapet Tenerity i pressemeldinga. Selskapet jobber med å hjepe folk som blir utsatt for slik svindel.
Svindelen foregår for eksemple ved at det blir sendt ut SMSer, mailer eller andre former for meldinger til intedanende ofre.
- Gir fra seg kontroll
- Svindlerne klarer å få et uvitende offer til å gi fra seg kontrollen over nettbanken ved å godkjenne tilgang via BankID. Og deretter kan bankkontoen tømmes, sier Jerstad fra Tenerity.
Det er spesielt de over 60 som har vist seg å være sårbare for denne typen svindel.
- Det er denne aldersgruppen som kan minst om datasikkerhet. Det er svært viktig at også de eldste får god og enkel opplæring slik at de kan være på vakt mot svindel, sier Tron Ingebrigtsen i Frende Forsikring.
Den enkleste måten å beskytte seg mot denne typen svindel er å ikke oppgi passord eller koder til noen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger