Svindlere vet å utnytte store merkevarer for å lure penger og personlig informasjon fra uskyldige ofre, og svindelforsøkene dukker stadig opp. Den siste tida har DinSide skrevet om flere svindelforsøk, og en rekke store merkenavn har kommet med advarsler.
Nå sendes det rundt en e-post, som også har havnet i Dagbladets tipsmail, hvor avsender utgir seg å være fra Posten. I e-postens emnefelt kommer også følgende beskjed: «Pakken din ble ikke levert fordi ingen toll er betalt.»
- Svindelforsøk på e-post er dessverre et problem for oss fra tid til annen. Kjente merkevarer som folk stoler på, blir ofte misbrukt, og de kan ofte gjenkjennes på oppfordringene etter betaling eller til å klikke seg videre til en side der du blir spurt om sensitiv informasjon, skriver Matilda Adelborg i Bring til DinSide.
Hun fortsetter:
- Posten sender aldri ut tekstmelding eller -poster med lenker til nettsider hvor du må legge inn informasjon. Hvis du mottar en slik melding i vårt navn, bør alarmklokkene ringe.
Videre henviser hun til det Posten tidligere har skrevet om falske e-poster og tekstmeldinger der avsender utgir seg for å være fra Posten eller Bring:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger