Det dukker stadig opp nye svindelforsøk og falske kontoer i sosiale medier, der personer utgir seg for å være fra kjente selskap i håp om å lure uskyldige ofre.
Nå advarer toppsjefen i SAS, Anko van der Werff, om falske kontoer på X, tidligere Twitter, som utgir seg for å være ulike flyselskap. Deriblant SAS.

Advarer: - Si ifra
- Som et svar til dette, har vi allerede lagt ut en advarsel som ligger festet på vår offisielle X-konto. Vi jobber også med å rapportere falske kontoer vi kommer over, men vi ser at det hele tida dukker opp nye, skriver van der Werff på LinkedIn.
Han kommer samtidig med en oppfordring til X om at de må gjøre mer for å beskytte brukerne fra falske kontoer, og at alle må jobbe sammen for å finne en løsning på dette.
- Dette er en situasjon som berører oss alle, skriver SAS-sjefen.
Van der Werff anbefaler alle om å ta kontakt direkte med SAS’ kundeservice dersom de trenger hjelp. Enten ved å ringe dem eller ved å bruke chattetjenesten på flyselskapets nettside.
- Hvis du velger å kontakte oss via sosiale medier, som X, ber vi deg om å utøve forsiktighet og være oppmerksom på bedragere, skriver han.