Advarer om svindelforsøk

Nets advarer om falske telefonsamtaler: - Falske telefonsamtaler er svindelforsøk.

SVINDEL: Nets, som står bak betalingsløsninger for kortbetaling og e-handel, advarer om svindelforsøk der kunder blir oppringt og bedt om å utlevere konto- og kortopplysninger. - Dette er svindelforsøk. Det er ikke Nets som ringer, advarer de. Foto: Nets
SVINDEL: Nets, som står bak betalingsløsninger for kortbetaling og e-handel, advarer om svindelforsøk der kunder blir oppringt og bedt om å utlevere konto- og kortopplysninger. - Dette er svindelforsøk. Det er ikke Nets som ringer, advarer de. Foto: Nets Vis mer
Publisert

Den siste tiden har enkelte nordmenn opplevd å bli ringt opp, angivelig fra Nets der det bes om kontoopplysninger.

- Dette er et svindelforsøk og ikke en fremgangsmåte som Nets bruker, advarer Nets i en pressemelding.

Nets står bak tjenester som betalingsterminaler og betalingsløsninger for e-handel.

- Ikke slik vi jobber

Ifølge Nets, har flere nordmenn blitt kontaktet av en «medarbeider fra Nets», som ber om forskjellige opplysninger, blant annet konto- eller kortopplysninger.

- Vi ser dessverre flere eksempler på at nordmenn kontaktes av personer som gir seg ut for å ringe fra Nets. Man skal aldri gi bort private betalingsopplysninger over telefonen. Det er ikke den måten vi jobber på, sier Andreas Rieber, Head of Group Security, IT Risk Compliance i Nets.

Det er ikke Nets som ringer

Nets advarer om at det i disse sakene ser ut som at samtalen kommer fra Nets offisielle telefonnummer (22898989).

- Men det stemmer ikke. Denne metoden å forfalske nummeret det ringes fra kalles «spoofing», og gjør det vanskelig som forbruker å gjenkjenne svindel, advarer Nets.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.