Advarer om svindelforsøk

Nets advarer om falske telefonsamtaler: - Falske telefonsamtaler er svindelforsøk.

SVINDEL: Nets, som står bak betalingsløsninger for kortbetaling og e-handel, advarer om svindelforsøk der kunder blir oppringt og bedt om å utlevere konto- og kortopplysninger. - Dette er svindelforsøk. Det er ikke Nets som ringer, advarer de. Foto: Nets
SVINDEL: Nets, som står bak betalingsløsninger for kortbetaling og e-handel, advarer om svindelforsøk der kunder blir oppringt og bedt om å utlevere konto- og kortopplysninger. - Dette er svindelforsøk. Det er ikke Nets som ringer, advarer de. Foto: Nets Vis mer
Publisert

Den siste tiden har enkelte nordmenn opplevd å bli ringt opp, angivelig fra Nets der det bes om kontoopplysninger.

- Dette er et svindelforsøk og ikke en fremgangsmåte som Nets bruker, advarer Nets i en pressemelding.

Nets står bak tjenester som betalingsterminaler og betalingsløsninger for e-handel.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

- Ikke slik vi jobber

Ifølge Nets, har flere nordmenn blitt kontaktet av en «medarbeider fra Nets», som ber om forskjellige opplysninger, blant annet konto- eller kortopplysninger.

- Vi ser dessverre flere eksempler på at nordmenn kontaktes av personer som gir seg ut for å ringe fra Nets. Man skal aldri gi bort private betalingsopplysninger over telefonen. Det er ikke den måten vi jobber på, sier Andreas Rieber, Head of Group Security, IT Risk Compliance i Nets.

Det er ikke Nets som ringer

Nets advarer om at det i disse sakene ser ut som at samtalen kommer fra Nets offisielle telefonnummer (22898989).

- Men det stemmer ikke. Denne metoden å forfalske nummeret det ringes fra kalles «spoofing», og gjør det vanskelig som forbruker å gjenkjenne svindel, advarer Nets.

- Ikke gi noen form for personlig informasjon

Nets advarer og sier at dersom du mottar en telefonsamtale fra en person som påstår at de ringer fra Nets, der du blir bedt om å oppgi informasjon om konto eller kort, må du unnlate å gi noen form for personlig informasjon.

- Vær oppmerksom på at internasjonale kortselskap, Nets eller banker aldri sender e-poster eller kontakter deg per telefon for å be om ditt kortnummer eller dine kontoopplysninger, skriver Nets i pressemeldingen.

Dersom du allerede har oppgitt din personlige data, skal du så fort som mulig sørge for å få sperret det eller de kortene du har gitt opplysninger om. Kontakt da Bankenes Meldingstjeneste.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer