Svindelmailer:

Advarer: - Sjekk epostadressen

Når noe er for godt til å være sant, er det gjerne det.

SJEKK EPOSTADRESSEN: Har du mottatt en mail om dobbeltfakturering fra Fjordkraft, er det svindel. Den første pekepinnen er å sjekke e-postadressen. Illustrasjon: Skjermdump
SJEKK EPOSTADRESSEN: Har du mottatt en mail om dobbeltfakturering fra Fjordkraft, er det svindel. Den første pekepinnen er å sjekke e-postadressen. Illustrasjon: Skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vanligvis når du får en epost av en strømleverandør, er det for at du skal betale dem (mer) penger. Denne helgen har redaksjonen mottatt flere henvendelser fra Fjordkraft, med gladmeldingen om at vi hadde blitt dobbeltfakturert i desember.

Alt vi trengte å gjøre for å få refundert pengene, var å trykke på en lenke.

Når noe er for godt til å være sant, er det gjerne det. DinSides redaksjon har ingen strømavtale, så vi avslørte umiddelbart svindelforsøket, men hva med privatkundene?

KommunikasjonssjefJon Eikeland i Fjordkraft forteller DinSide at de kjenner godt til disse svindelmailene.

- Dette har pågått over tid, og vi har sendt ut advarsel til kundene våre to ganger, sier Eikeland til DinSide.

ADVARER: Fjordkraft har ikke sendt ut noen eposter om dobbeltfakturering, dette er svindel, bekrefter Jon Eikeland i Fjordkraft. Foto: Fjordkraft
ADVARER: Fjordkraft har ikke sendt ut noen eposter om dobbeltfakturering, dette er svindel, bekrefter Jon Eikeland i Fjordkraft. Foto: Fjordkraft Vis mer

De vet ikke hvor mange eposter som er sendt ut, de første epostene kom i høst, da med henvisning til en annen måned.

- Det har vært noen rolige perioder, men ser at samme svindelmetode er tatt opp igjen.

Klare advarsler

Fjordkraft har tatt grep, både overfor deres eksisterende kunder, og andre som har mottat mailen.

- Vi har fått med oss at det også er ikke-kunder som mottar dette, svindlerne kjenner ikke til hvem som er kundene våre eller ikke, så vi har oppdatert nettsidene våre slik at folk som ikke er kunder enkelt kan se at vi ikke sender ut slike mailer.

Selskapet har også brukt sosiale medier til å advare mot svindelen.

Har du mottat en slik e-post er det bare en ting å gjøre: Slett den.

Sjekk epostadressen

Fjordkraft har lagt ut en rekke råd til hvordan du kan avsløre svindelførsøk, og Eikeland har ett klart råd, som er lurt å starte med.

- Det aller viktigste er å se på e-posten som har sendt mailen. For det står Fjordkraft i mailen, men ser du epostadressen som er brukt, så er det brukt mange ulike avsendere, og ingen har et offisielt preg.

De kan ikke advare mot en spesifikk epostadresse, for de som gjennomfører denne svindelen har brukt mange ulike epostadresser.

Selskapet synes situasjonen er fortvilt, og har undersøkt om det er andre grep de kan ta, for eksempel på den tekniske siden.

- Men dette er ikke noe som går via våre systemer, så her er det ingen ting vi kan gjøre.

De har heller ikke anmeldt forholdet.

- Det er en vanskelig sak å etterforske. Vi er kjent med at andre store merkevarer har fått lignende bølger, det er en problemstilling det er vanskelig å gjøre noe med, annet enn å informere om at vi ikke har noen feil av denne typen, avslutter Eikeland.