Advarer: - Stopp

- Det er typisk at folk får beskjed om at de må handle raskt.

SVINDELØKNING: SpareBank 1 Helgeland opplevde en svindeløkning i januar. Foto: Terje Pedersen / NTB
SVINDELØKNING: SpareBank 1 Helgeland opplevde en svindeløkning i januar. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den siste tida har det florert av ulike svindelforsøk, og bare i januar skrev DinSide om Spotify, Fjordkraft, Statens vegvesen, Avinor og politiet som advarte mot svindel.

Nå er det Sparebank 1 Helgeland som opplever en svindeløkning.

- Den aller viktigste regelen er at BankID er personlig. Verken bank eller politi spør om BankID eller passord. Trendene varierer gjerne etter tida på året, forteller Cecilie Johnsen, direktør for risikostyring i banken, til avisa Helgelendingen.

- Bruk sunn fornuft

Bare i januar opplevde banken 110 svindelforsøk mot sine kunder. Banken trekker fram at investeringssvindel har blitt mer og mer vanlig, og svindelforsøkene kommer ofte via reklame, e-post, SMS eller telefonsamtaler.

- Det er typisk at folk får beskjed om at de må handle raskt. Dette gir en stressfølelse og folk glemmer å tenke over hva de gjør, forteller Johnsen.

Hun informerer også om at kjærlighetssvindel fortsatt forekommer.

- Før kunne du gjerne se en e-post med dårlig språk, men nå har de i større grad gjort hjemmeleksa si. Ellers er det viktig å bruke sunn fornuft. Er det for godt til å være sant, så er det gjerne det. Stopp og tenk før du trykker på ei lenke.

Pass deg for «sikker konto»-svindel

DinSide har tidligere vært i kontakt med SpareBank 1 som advarte mot «sikker konto»-svindel.

- I denne svindelen er det offeret selv som overfører pengene til svindleren. Du blir ikke bedt om å gi fra deg BankID-opplysninger, passord eller bekreftelse i BankID-app, men blir rett og slett manipulert til å overføre penger direkte, fortalte leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Med denne metoden utgir svindlerne seg for å være «bankens sikkerhetsavdeling» og forteller at bankkontoen din er blitt angrepet, hacket eller kompromittert. I noen tilfeller utgir svindlerne seg også for å være politiet eller Økokrim.

- Svindleren vil påstå at pengene dine er i fare, men berolige deg med at de vil være trygge på en «sikkerhetskonto» som de ber deg om å overføre pengene dine til.