Advarer strømkunder

Forbrukerrådet ber forbrukere passe på slik at strømselskaper ikke bruker nye regler som unnskyldning for å øke prisen.

NYE REGLER: Forbrukerrådet anbefaler strømkunder å sjekke strømavtalene sine. Foto: Pål Joakim Pollen
NYE REGLER: Forbrukerrådet anbefaler strømkunder å sjekke strømavtalene sine. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

– Vi har blitt kontaktet av forbrukere som opplever at de må betale mer for strømmen, begrunnelsen er at selskapene rydder i avtalene som følge av nye regler, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i en pressemelding.

Sjekk avtalen

Strømselskapene NorgesEnergi og Kraftriket har de siste dagene sendt ut beskjed til kundene sine om at de reduserer antallet avtaler. Forbrukerrådet applauderer oppryddingen, men ber kundene være oppmerksomme på at selskapene benytter muligheten til å ta seg bedre betalt.

De nye reglene for marknadsføring av strømavtaler ble innført 1. november. Prisopplysningslov setter nå blant annet krav til at selskapene skal opplyse om alle avtalene de har kunder på.

Nye krav

Fra 1. november ble det innført nye krav til hvordan strømregningen skal se ut.

Fakturaen skal være oversiktlig og lett å forstå for forbrukerne. Den skal blant annet ha egne varelinjer for alle priselementer og kraftvolum, og inneholde navnet på strømavtalen, avtalens varighet hvis den er tidsbegrenset og opplysninger om varslingsrutiner ved endringer i avtalen.

Dersom avtalen inneholder en prisgaranti, skal varigheten komme tydelig fram på fakturaen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer