Det er nettpatruljen i Øst politidisitrikt som fredag formiddag advarer etter at en dame ble svindlet for 50 000 kroner på SMS.
Svindleren ga seg ut for å være kvinnens sønn.
- Svindleren sendte først en SMS og presenterte seg som sønnen og fortalte at mobilen hans var blitt ødelagt og at dette var hans nye nummer. Han ba damen om å ta kontakt på WhatsApp hvor han fortalte at han trengte penger for å betale regner som hastet. Han skulle betale tilbake senere, forklarer politiet på sin Facebook-side.

Må skatte av dette
Damen ble bekymret og overførte pengene via Vipps, men noen dager senere fikk hun seg en ubehagelig overraskelse.
Hun snakket da med sønnen sin som fortalte at hun ikke hadde bedt om penger, og skjønte dermed at hun hadde blitt svindlet.

- Ikke la dette skje med deg eller de du kjenner. Snakk spesielt med eldre i din omgangskrets slik at ingen blir svindlet, er den klare oppfordringen fra politiet.
Dette svindelforsøket føyer seg til rekken av utspekulerte metoder vi nærmest bombarderes med på SMS e-post og sosiale medier.
De siste månedene har DinSide omtalt svindelforsøk fra aktører som utgir seg for å være Easy Park, Rema 1000, Vipps, Klarna og Lego