Svindlere forsøker ofte å utnytte store merkenavn for lure seg til penger og personlig informasjon. Den siste tida har DinSide skrevet om en rekke svindelforsøk.
Nå sendes det rundt en e-post, som også har havnet i Dagbladets tips-e-post, hvor avsender utgir seg å være fra Bank Norwegian.
DinSide har kontaktet Håkon Hovde, sjef for avdelingen som jobber med økonomisk kriminalitet i Bank Norwegian, som forklarer at de opplever regelmessig at deres merkevare blir forsøkt misbrukt.
- Det gjøres for å lure forbrukere til å gi fra seg informasjon, eller bruke sin BankID på en måte som gjør at økonomisk tap kan oppstå. De fleste svindelforsøk framstår å være på svært dårlig norsk, og enkle å avsløre, men svindlerne blir stadig mer avanserte, så man bør alltid være kritisk til alt man mottar på e-post og tekstmelding.
Hovde legger til at banker vil kunne kontakte kunder for å be om informasjon knyttet til produktets formål og manglende betaling.
- All informasjon du kan anta at banken allerede har, kan du gå ut ifra at vi ikke spør om. Er man i noen som helst tvil, kontakt banken på telefonnummeret man finner på bankens hjemmesider, eller logg inn ved å skrive inn bankens webadresse selv istedenfor å følge eventuelle lenker. Vær alltid kritisk til det som spørres om, særlig om det innebærer bruk av BankID. Sjekk avsenderadressen, og dobbeltsjekk hvor e-posten lenker til.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger