Svindel

Advarer: - Vær kritisk

Nå blir det sendt ut en e-post hvor avsender utgir seg for å være Bank Norwegian. - Svindlerne blir stadig mer avanserte, skriver Håkon Hovde i Bank Norwegian.

IKKE TRYKK: Vær alltid kritisk til slike henvendelser, spesielt om det innebærer bruk av BankID. Foto: Martin K. Størbu
IKKE TRYKK: Vær alltid kritisk til slike henvendelser, spesielt om det innebærer bruk av BankID. Foto: Martin K. Størbu Vis mer
Publisert

Svindlere forsøker ofte å utnytte store merkenavn for lure seg til penger og personlig informasjon. Den siste tida har DinSide skrevet om en rekke svindelforsøk.

Nå sendes det rundt en e-post, som også har havnet i Dagbladets tips-e-post, hvor avsender utgir seg å være fra Bank Norwegian.

DinSide har kontaktet Håkon Hovde, sjef for avdelingen som jobber med økonomisk kriminalitet i Bank Norwegian, som forklarer at de opplever regelmessig at deres merkevare blir forsøkt misbrukt.

- Det gjøres for å lure forbrukere til å gi fra seg informasjon, eller bruke sin BankID på en måte som gjør at økonomisk tap kan oppstå. De fleste svindelforsøk framstår å være på svært dårlig norsk, og enkle å avsløre, men svindlerne blir stadig mer avanserte, så man bør alltid være kritisk til alt man mottar på e-post og tekstmelding.

IKKE GÅ I FELLA: Denne e-posten er ikke fra Bank Norwegin. Foto: Skjermdump
IKKE GÅ I FELLA: Denne e-posten er ikke fra Bank Norwegin. Foto: Skjermdump Vis mer

Hovde legger til at banker vil kunne kontakte kunder for å be om informasjon knyttet til produktets formål og manglende betaling.

- All informasjon du kan anta at banken allerede har, kan du gå ut ifra at vi ikke spør om. Er man i noen som helst tvil, kontakt banken på telefonnummeret man finner på bankens hjemmesider, eller logg inn ved å skrive inn bankens webadresse selv istedenfor å følge eventuelle lenker. Vær alltid kritisk til det som spørres om, særlig om det innebærer bruk av BankID. Sjekk avsenderadressen, og dobbeltsjekk hvor e-posten lenker til.

Videre kommer han med en siste oppfordring:

- Har du vært uheldig og utlevert kode eller passord, må du altså kontakte banken umiddelbart, slik at vi kan bistå deg med å begrense skaden.

På sine nettsider har Bank Norwegian tidligere skrevet om en økning av svindelforsøk.

- Et utbredt fenomen, som har mangedoblet seg i Norge siden 2020, er svindelforsøk ved sosial manipulasjon. Felles for ofre av denne type svindel er at de har blitt lurt til å oppgi sensitiv informasjon, ofte via telefon eller e-post.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer