Svindlere forsøker ofte å utnytte store merkenavn for lure seg til penger og personlig informasjon. Den siste tida har DinSide skrevet om en rekke svindelforsøk.
Nå sendes det rundt en e-post, som også har havnet i Dagbladets tips-e-post, hvor avsender utgir seg å være fra Bank Norwegian.
DinSide har kontaktet Håkon Hovde, sjef for avdelingen som jobber med økonomisk kriminalitet i Bank Norwegian, som forklarer at de opplever regelmessig at deres merkevare blir forsøkt misbrukt.
- Det gjøres for å lure forbrukere til å gi fra seg informasjon, eller bruke sin BankID på en måte som gjør at økonomisk tap kan oppstå. De fleste svindelforsøk framstår å være på svært dårlig norsk, og enkle å avsløre, men svindlerne blir stadig mer avanserte, så man bør alltid være kritisk til alt man mottar på e-post og tekstmelding.

Hovde legger til at banker vil kunne kontakte kunder for å be om informasjon knyttet til produktets formål og manglende betaling.
- All informasjon du kan anta at banken allerede har, kan du gå ut ifra at vi ikke spør om. Er man i noen som helst tvil, kontakt banken på telefonnummeret man finner på bankens hjemmesider, eller logg inn ved å skrive inn bankens webadresse selv istedenfor å følge eventuelle lenker. Vær alltid kritisk til det som spørres om, særlig om det innebærer bruk av BankID. Sjekk avsenderadressen, og dobbeltsjekk hvor e-posten lenker til.
Videre kommer han med en siste oppfordring:
- Har du vært uheldig og utlevert kode eller passord, må du altså kontakte banken umiddelbart, slik at vi kan bistå deg med å begrense skaden.

Advarer mot svindel
På sine nettsider har Bank Norwegian tidligere skrevet om en økning av svindelforsøk.
- Et utbredt fenomen, som har mangedoblet seg i Norge siden 2020, er svindelforsøk ved sosial manipulasjon. Felles for ofre av denne type svindel er at de har blitt lurt til å oppgi sensitiv informasjon, ofte via telefon eller e-post.