Den siste tida har det dukket opp en rekke svindelforsøk der mottakerne oppfordres til å logge inn og legge inn personlig informasjon. Ofte forsøker personene bak svindelforsøkene å lure mulige ofre til å tro at de har penger til gode hos Skatteetaten eller andre aktører.
Forrige uke skrev Oppland Arbeiderblad om at noen utga seg for å være Skatteetaten. På sin nettside ber Skatteetaten folk om å være om å være på vakt.
- Det skjer dessverre ganske ofte at det sendes ut sms eller e-post fra kilder som utgir seg for å være Skatteetaten, men som er forsøk på svindel. Formålet med de falske e-postene er å lure til seg personsensitiv informasjon og bankopplysninger.

Videre informeres det om at man ikke bør oppgi informasjon, eller svare på sms eller e-post som man er usikker på.
- Trykk ikke på lenker eller vedlegg, men slett e-posten. Hvis du har gitt kort- og kodeopplysninger som ble etterspurt fra en slik falsk e-post, sperr kort og konti så raskt som mulig.
Også i august advarte Skatteetaten mot svindelforsøk. I en pressemelding ble det advart mot å klikke på lenker i e-poster eller tekstmeldinger.
- Vi sender aldri slike meldinger uoppfordret, fortalte sikkerhetsdirektør i Skatteetaten, Ragna Fossen.

Advarer: - Virket veldig realistisk
Fossen oppfordret folk til å være våkne mot stadig smartere svindlere som stadig finner på nye metoder for å utgi seg for å være Skatteetaten.
- Vi må bare nok en gang oppfordre folk til å selv skrive inn nettadressen skatteetaten.no i URL-feltet i nettleseren. Derfra er det trygt å bruke BankID, MinID, Buypass eller Commfides’ påloggingsløsninger for å finne ut om vi har sendt noen henvendelser til deg. Hvis du ikke finner noe når du er pålogget skatteetaten.no, er meldingen du har mottatt falsk.