Prisene på dagligvarer i Norge har økt kraftig det siste året, og onsdag ble det nok en gang dyrere å gå på butikken.
1. februar er ett av to årlige prisvinduer i Norge, hvor prisene fra leverandørene til dagligvarekjedene justeres. Det resulterer i at forbrukerne også må betale mer for varene - og ifølge DinSides ferske pristest økte prisene i flere lavprisbutikker med 7-8 prosent.
Samtidig som matvareprisene øker, stuper nordmenns tillit til dagligvarekjedene. I en ny undersøkelse, gjennomført av Opinions samfunnsmonitor, kommer det fram at tre av fire nordmenn tror at dagligvarekjedene har økt prisene mer enn de trenger for å dekke de økte kostnadene.
- Det vitner om at nordmenn har veldig liten tillit til de norske matvarekjedene. De økte matprisene kommer på toppen av en allerede ekstraordinær prisvekst i samfunnet. Lojaliteten er på mange måter borte, sier omdømmeekspert Trond Blindheim til Dagbladet.
- Vil lide
Blindheim tror at omdømmet til dagligvarekjedene vil svekkes betydelig i tida som kommer.
- Dagligvarekjedene har aldri hatt et veldig godt omdømme, foruten om cooperasjonen. Nordmenn har i alle år vært misfornøyd med både priser og utvalg. Nå skulle det være vanlige folks tur, men nå havner man jo snart i matkøen alle sammen, sier han og legger til:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger