Forbrukerrådet

Advarer

Den siste tida har annonsene til Oslo Motehus florert på sosiale medier. Nå advarer Forbrukerrådet mot nettbutikken.

PASS PÅ: Forbrukeren bør bli skeptisk om nettbutikken har merkelige vilkår, forklarer forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen. Foto: Vegard Grøtt / NTB
PASS PÅ: Forbrukeren bør bli skeptisk om nettbutikken har merkelige vilkår, forklarer forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen. Foto: Vegard Grøtt / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En av nettbutikkens annonser er blitt sett av 1,4 millioner Twitter-brukere og har følgende tekst: «Vår bestselger er endelig tilgjengelig igjen og nå i salg».

Nora Wennberg Gløersen, jurist i Forbrukerrådet, forklarer til DinSide at forbrukere alltid må tenke seg om før de handler fra ukjente aktører.

- Det finnes mange fristende reklamer for billige klær, sko, elektronikk og sminke på sosiale medier som Instagram, Twitter og TikTok. En rekke utenlandske nettbutikker framstår med norsk drakt. De har gjerne norsk tekst, logoer med Norges flagg og ordet «norsk»-et-eller-annet i webadressen. Dette er en bevisst salgsmetode som spiller på tilliten og forventningene forbrukere har til norske nettbutikker.

Avisa Oslo omtalte saken først.

- Kan være lurt å styre unna

Selskapet bak Oslo Motehus er registrert på en adresse i Hongkong og går under navnet E-Commerce Enterprise Europe Limited. Forbrukerjurist Gløersen ber forbrukerne være årvåkne.

- Har nettsida mange skrivefeil og et språk som tyder på utstrakt bruk av digitale oversettelser, merkelige vilkår for angrerett og reklamasjoner, adresse på andre siden av jordkloden og manglende telefonnummer til norsk kundeservice, bør du bli skeptisk. Er det mye som skurrer, kan det være lurt å styre unna.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.