Det har flommet over av flere forskjellige svindelforsøk den siste tida. Nå advarer SpareBank 1 mot en ny svindelmetode.
- I «sikker konto»-svindel er det offeret selv som overfører pengene til svindleren. Du blir ikke bedt om å gi fra deg BankID-opplysninger, passord eller bekreftelse i BankID-app, men blir rett og slett manipulert til å overføre penger direkte, forteller leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning, i en pressemelding.
Tidligere har det vært vanlig at svindlerne lurer folk til å gi fra seg BankID- og innloggingsopplysninger.

- Livskvaliteten er ødelagt
- Spiller på frykt
Med den nye metoden utgir svindlerne seg for å være «bankens sikkerhetsavdeling» og forteller at bankkontoen din er blitt angrepet, hacket eller kompromittert. I noen tilfeller utgir svindlerne seg også for å være politiet eller Økokrim.
Svindleren vil påstå at pengene dine er i fare, men berolige med at de vil være trygge på en «sikkerhetskonto» de ber deg om å overføre pengene dine til, skriver banken.
- Svindlerne kan ringe deg helt ut av det blå, eller de kan målrette forsøket ved å utsette deg for en mindre svindel først, for å gjøre «sikker konto»-svindelen mer overbevisende eller troverdig ved å vise til den første svindelen du har gått på. Slik spiller de på frykten din, sier Rønning.
Flere råd
Sparebank1 tror svindlerne har endret taktikk siden flere ikke lenger lar seg lure til å gi fra seg BankID- eller innloggingsopplysninger.
- Banken har egne, interne systemer for å sikre pengene dine dersom en svindelsituasjon skulle oppstå. Vi trenger ikke ringe deg for å be om at du overføre penger eller gi fra deg andre sensitive opplysninger.
Nedenfor kan du lese bankens tips: