Advokat: - Dette er en kvinne i nøytral positur!

Tribunemannen nekter å betale mulkt for kjønnsdiskriminering.

KJEMPER FOR DAMA: Advokat Lill Hege Høimyr mener dama til venstre ikke er kjønnsdiskriminerende, og dermed heller ikke et brudd på Markedsrådets vedtak.  Foto: PRIVAT / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
KJEMPER FOR DAMA: Advokat Lill Hege Høimyr mener dama til venstre ikke er kjønnsdiskriminerende, og dermed heller ikke et brudd på Markedsrådets vedtak. Foto: PRIVAT / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sagaen om Tribunemannen har gått slik:

  1. Forbrukerombudet fikk klage på firmabilen til selskapet Tribunemannen, hvor hele bakdøra var dekket av en diger kvinnerumpe iført stringtruse. Ombudet mente reklamen kunne være kjønnsdiskriminerende, da den utnyttet kvinnekroppen.
  2. Markedsrådet vedtar at reklamen er kjønnsdiskriminerende og dermed forbudt. Ble den eller liknende reklamer brukt igjen, skulle Tribunemannen få 100.000 kroner i tvangsmulkt.
  3. Ombudet pekte på at Tribunemannen også hadde en lettkledd dame på nettsidene sine. De mente vedtaket fra Markedsrådet var brutt, og varslet at mulkten ville bli innkrevd om ikke dama forduftet snarest.
Dama forsvant aldri, og nå har Forbrukerombudet fått nok: De har vedtatt at Tribunemannen skal betale de 100.000 kronene for brudd på markedsføringslovens forbud mot kjønnsdiskriminerende reklame.

Vi trodde dette skulle bli sagaens ende. Men nei: Selskapet nekter å gi seg, i det som har blitt en prinsippsak om hvor langt man kan gå med kvinnekropp i norsk reklame.

LES MER: Derfor ble rumpebilen forbudt på norske veier

Derfor kan rumper være ulovlige

  • Skal du selge en truse, kan det være logisk og lovlig å vise en rumpe iført trusa. Ofte kalt produktrelevans.
  • Skal du selge tribuner, kan det være ulogisk og ulovlig å vise en rumpe som ikke engang sitter på en tribune. Ofte kalt kjønndiskriminerende reklame.
  • Dette fordi markedsføringsloven forbyr reklamer som blant annet «utnytter det ene kjønns kropp», og dermed er «støtende eller nedsettende».

  • Mener dama er relevant

    - Vi kommer til å klage vedtaket inn for Markedsrådet, sier direktør Frank Valle i Tribunemannen til Dinside.

    Markedsrådets vedtak forbød rumpebilene og «liknende markedsføringstiltak». Forbrukerombudet mener den lettkledde dama, som du ser øverst i artikkelen, faller i denne kategorien. Vedtaket fra Markedsrådet anses derfor som brutt, og mulkten kreves inn.

    Tribunemannen mener dama på nettet er noe helt annet enn rumpebilen, og at vedtaket derfor ikke er brutt. Valle mener kvinnens kropp ikke brukes som et blikkfang, men som et relevant bilde av en «grid girl», som skal være et vanlig syn på motorshow som reklamen skal ha som hovedtema.

    - Bildet har ligget på nettsida lenge. Du hadde den jo med i din første artikkel, uten at noen nevnte den engang, sier Valle, som minner om at «enhver kropp har en rumpe».

    Selv om hverken Forbrukerombudet eller Markedsrådet nevnte nettrumpa i første omgang, advarte ombudet mot den øyeblikkelig etter vedtaket i april.

    LES MER: Derfor mener Forbrukerombudet at også nettdama er ulovlig

    FØR OG ETTER: Slik gikk det med rumpebilen. Ifølge Tribunemannen skal rumpa ha blitt fjernet lenge før vedtaket fra Markedsrådet.  Foto: PRIVAT / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
    FØR OG ETTER: Slik gikk det med rumpebilen. Ifølge Tribunemannen skal rumpa ha blitt fjernet lenge før vedtaket fra Markedsrådet. Foto: PRIVAT / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


    «Misbrukes ikke»

    Advokat Lill Hege Høimyr i Advokatfirmaet Høimyr AS har fått jobben med å skrive klagen.

    - Det er en litt snål sak, rent juridisk, sier Høimyr til Dinside.

    Hun påpeker at ombudet aldri har fått noen klager på dama på nettet, kun rumpebilen som allerede er borte. Høimyr mener uansett at de to ikke kan sammenliknes, og at ombudets «forvaltningsskjønn» ikke er nok til å kreve inn hele 100.000 kroner i mulkt.

    - Loven forbyr kvinnekropp som rent blikkfang. Benekter du at også dama på nettet brukes som et blikkfang, i likhet med rumpebilen?

    - «Grid girls» er et omstridt tema, men er et naturlig element på motorshow. Tribunemannen ønsker å markedsføre seg mot arrangører av denne typen arrangementer. I sammenheng med dette, brukes hun kanskje som et blikkfang, men hun misbrukes ikke, svarer Høimyr.

    LES MER: Derfor brukte Tribunemannen en diger rumpe på bilene sine

    Forbrukerombudet om vedtaket

  • - Det hadde åpenbart vært ineffektivt om man kunne unndra seg et vedtak og mulkt ved å sende ut ny markedføring som er helt lik, sa juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet sist vi snakket med han.
  • - De mener kvinnen har på seg en vanlig habitt for motorshow?
  • - Bildet har ingen produktrelevans for produktet Tribunemannen tilbyr. Det er bare tull, rett og slett. De vil ikke bli hørt med denne argumentasjonen.

  • Forførende blikk?

    Forbrukerombudet mener blant annet at kvinnens rumpe er i fokus, og at hun har et forførende blikk. Men smaken er som kjent som baken, og Høimyr er uenig.

    - De eneste bilene og kvinnen har til felles, er at de begge er damer. Hun har hverken eksponert baken eller brystene, hun står i en nøytral positur og ser bakover. Man kan si at hun har et barskt blikk, som jeg bare synes er tøft, men forførende? Det er øynene som ser, tror jeg, sier advokat Høimyr.

    Klagen sendes snart til Forbrukerombudet, og den skal så behandles i Markedsrådet. Så blir spørsmålet om rådet er enig med Tribunemannen eller ombudet. Får selskapet avslag, må saken høyere opp i rettsapparatet. Høimyr tror det da blir mer gunstig å legge debatten død, og fjerne dama.

    LES OGSÅ: Hva skjer når menn føler seg kjønnsdiskriminert?

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer