I en tid der det manes til økonomisk forsiktighet og moderasjon, tilbyr telefonselgere kredittkort til forbrukere.
- Slike produkter bør ikke selges over telefon, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Forbrukerombudet kjenner til at forbrukere har blitt kontaktet på telefon med tilbud om kredittkort.
Forbrukerombudet mener at forbrukere som vurderer å ta opp kreditt, må få mulighet til å tenke seg om to ganger. Både behovet for kreditten, kostnadene knyttet til kreditten og egen økonomi bør vurderes før man bestemmer seg.
Telefonsalg kjennetegnes nettopp ved at kunden vanligvis ikke gis tid til å tenke gjennom saken før han må bestemme seg.
- Mange kan finne det fristende å takke ja til et tilbud om kredittkort over telefon, men det er ikke dermed sagt at det er et bevisst valg fra forbrukerens side, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Slik blir du kvitt slitsomme telefonselgere!
Unødvendig pågående?
Kredittkort tilbys i dag en rekke steder. For forbrukeren er det ikke vanskelig å søke om dette, enten gjennom egen bankforbindelse eller ved å finne en alternativ tilbyder, for eksempel på Internett.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger